Ebből a cikkből megtudhatod, hogy mi az a száraz ecset technika. Megnézzük, milyen eszközökre lesz pontosan szükséged a száraz ecset technikához és hogyan tudod lépésről lépésre megvalósítani ezt a haladó rajzolási technikát.
Száraz ecset technika lényege
A száraz ecset technika angolul dry brush technique kicsit félre vezető lehet, mert valójában nem teljesen szárazon használjuk az ecsetet. A hagyományos festéshez képest viszont lényegesen kevesebb anyagot használunk fel. Pont ez is a lényege, hogy azt a nagyon kevés olajfestéket is nagyon finoman, óvatosan visszük fel az adott felületre. Figyelni kell rá, hogy az ecsetre nagyon kevés olajfesték (vagy bármilyen más anyag például akrilfesték, szén por, grafit) kerüljön fel.
A technikát elsősorban azoknak ajánlom, akik már képesek grafitceruzával vagy szénnel vagy más anyaggal élethű portrét rajzolni illetve jártasak valamennyire a rajzolás festés világában.Természetesen ha nem a portrérajzolás a célod akkor nem kell tudnod portrét rajzolni viszont tapasztaltnak kell lenned a élethű tónusozás folyamatában.
Nagyon finom precíz mozdulatokra lesz szükséged és elmélyült figyelemre. Elég sok gyakorlást igényel amíg rájövünk/ráérzünk, hogy hogyan kell bánni az ecsettel, mikor mennyi olajfestéket kell használnunk és mennyi művészeti lenolajat vagy hígító anyagot (műszerolaj, varrógép olaj, szerszámolaj, dízelolaj) kell használnunk. A megfelelő ecset használat is nagyon fontos mind méretben és kialakításban illetve a szálsűrűség is nagyon fontos tényező.
A lényeg mégis a könnyedségben a légies mozdulatokban rejlik és ennek a kitapasztalásában. Ha valaki már jól bánik ezzel a technikával akkor nagyon látványosan “gyorsabban” fel lehet vele vinni tónusrétegeket. De első körben éppen ellenkezőleg lassulni kell és elmélyedni. Így tudsz a legátfogóbban tapasztalni és beépíteni a megtapasztalásokat.
Száraz ecset technika – Mire lesz szükséged?
Ha úgy döntesz, hogy kipróbálod a száraz ecset technikát, ezekre az eszközökre lesz szükséged.
Száraz ecset technika – Ecsetek
Nincs általános szabály, hogy mi a megfelelő ecset a száraz ecset technikában. Próbálgatni kell az ecseteket és egyáltalán nem szükségesek egyből a legdrágább ecsetekhez nyúlni.
Az évek során arra jöttem rá, hogy a sörte ecseteket nagyon széles körben lehet használni ennél a technikánál.
Ezek első ránézésre elég durva ecseteknek néznek ki és valójában azok is de érdekes módon nagyon finom rétegeket lehet elérni velük ebben a technikában. Természetesen többféle ecsetet is használok egy portrérajz elkészítése során.
Amire még érdemes odafigyelni az ecset választásnál, hogy próbáljunk meg több félét kiválasztani anyagában és állagában. Puhább illetve sűrűbb ecseteket egyaránt. Olyat például ami nagyon finom szálú de van tartása az ecsetnek és olyat ami nem finom szálú például sörte ecsetek. Emellett bármilyen másikat kipróbálhatsz nagyon sok fajta ecset van és lehet te másképpen fogod használni ugyanazt vagy finomabb hatást fogsz tudni elérni vele.
Ha csak érdekel és ki szeretnéd próbálni nem kell mindjárt megvásárolni az egész boltot elég egyetlen ecsetet venni vagy ha van otthon egy ecset kipróbálás képen valószínűleg az is jó lehet. Ha ezek után úgy érzed, hogy tetszik, jobban elmélyülnél benne akkor érdemes kezdésnek 3-4 darab ecsetet megvenni és készíteni egy komplett rajzot. Méret szerint legyen kicsi ecset közepes és nagy. Minél több méreted van annál jobb.
Száraz ecset technika – Olajfesték
Általában fekete olajfestéket használunk, de bármilyen más színnel is ugyanúgy működik. Vagy más anyagokkal is ki lehet próbálni. Én olajfestékkel festek és emiatt ebben van nagyobb tapasztalatom.
Például lehet használni akár grafitnál, pasztellnél, szénnél, vagy akár színes ceruzáknál is. A lényeg, hogy az anyag amit használunk valamilyen szinten folyékony, kenhető, maszatolható legyen.
Nagyon sokféle olajfesték márka van a piacon. Többféle fekete olajfestéket is ki lehet próbálni de nem ettől fog függeni a rajzunk minősége, mint ahogy nem a ceruza márkájától lesz élethűbb a rajzod sem.
Az egyes márkák között árnyalatbeli különbségek lehetnek aminek jelentősége akkor van ha már nagyon magas szinten például fotó realisztikus minőségű festményeket készítünk és szeretnénk másféle árnyalatokat belevinni a festményünkbe.
Szóval a lényeg, hogy kezdő szinten bármilyen fekete olajfesték megfelelő lesz.
Száraz ecset technika – Hígítóanyag
Az olajfestékhez egy pár csepp hígítóanyagot érdemes hozzáadni máskülönben nagyon “darabos” lesz a festékünk. Más szóval szárazabb lesz és nem lehet majd vele olyan finoman bánni akármennyire is próbálnánk finoman használni az ecsetet, a túl sűrű festékréteg miatt foltos, darabos de legalábbis nem lesz olyan homogén a felület amit felviszünk.
Nekem sok időbe telt amíg gyakorlat során rájöttem, hogy mennyire fontos, hogy hígítsuk az olajfestéket és azt sem mindegy mikor mekkora arányban történik a hígítás.
Hígítóanyagnak a legjobb olyan olajat használni ami nagyon “vékony” vagy híg, finom olaj. Tehát például jó a művészeti lenolaj is de ettől hígabb a varrógép vagy műszer olaj de használtak régebben hozzá petróleum vagy dízel olajat is.
Azért tértek el a hagyományos lenolajtól mert ha a kész festményt erős napsütés éri akkor megsárgulhat. Ugyanez nem fordul elő ha más hígítóanyagot használunk. Itt megjegyezném, hogy általában erős napsütéstől védett helyre érdemes kitenni az alkotásokat. Valójában semmilyen vegyi vagy természetes anyagnak (olajfesték/lenolaj) nem tesz jót ha sokáig erős napfény éri.
Száraz ecset technika – Milyen anyagra fessünk?
Első körben javaslom a papír használatát. Ezen belül is művészpapírt használjunk.
Javaslom, hogy vastag papírt használjunk főleg akvarell papírt amelyek 200-300g/m2 vastagságúak.
Ha nagyon az elején vagy és még csak az ecseteket próbálgatod akkor egy 120 g/m2 vastag bármilyen papír is megteszi amíg ráérzel jobban az ecsethasználatra, illetve a keverési arányra stb. Erről majd lentebb írok.
A művészeti papíroknak a felületük eltérő. Ez részben attól függ milyen technikára készítették. Van olyan felületű papír ami nagyon bordázott és van olyan ami nagyon sima homogén.
Én személy szerint jobban szeretek homogénebb felületre festeni ezzel a technikával mivel így a felület is homogénebb lesz már eleve. Természetesen a bordázottabbra is működik.
Viszont finomabb felületen az ecsettel is még finomabban kell bánni ez több gyakorlást igényel így lehet érdemesebb egy durvább felületen kezdened.
Ezzel a technikával ha ráérzel a lényegére bármilyen művészeti papírra élethű valóságos rajzot fogsz tudni készíteni.
Nyugodtan próbálj ki bármilyen papírt, minden amit leírok vagy bárhol másol olvasol nem köbe vésett szabály. Ha nyitott vagy és vállalkozó szellemű ki tudja milyen új dologra jössz rá.
Nem csak papírra lehet festeni. Működik vászonra is falra, fára, tulajdonképpen szinte bármire fel lehet vinni, az, hogy meddig marad rajta az adott anyagon/felületen az már kitapasztalás kérdése.
Száraz ecset technika – Használunk-e radírt?
Ha nem most olvasol először a száraz ecset technikáról akkor bizonyára videókat is láttál már és azon megfigyelhető, hogy időnkét a művész hozzá ér a felülethez egy gumis valamilyen színű (általában kékes) rugalmas anyaggal. Ez nem más, mint a gyurma radír, vagy hivatalosabb nevén monopol radír. Más színe is lehet nem csak kék.
A neve nagyon jól elárulja, hogy ez egy olyan radír ami meggyúrható bármilyen formára és így bármilyen mintát felületet könnyebben finomabban visszatudunk szedni a felületről, mint a hagyományos radírral. Általában kétféleképpen szoktuk használni vagy húzzuk a felületen vagy könnyed mozdulatokkal nyomkodjuk. A húzással erőteljesebben tudunk felszedni olajfestéket a nyomkodással finomabban.
Ennek a használatára is gyakorlás során tudsz ráérezni.
Szoktam használni hagyományos radírt is egyes helyeken. Van olyan eset amikor egy keményebb radírra van szükség, hogy egy csúcsfényt érzékeltessünk.
Érdemes például a haj kialakításánál használni radír stiftet.
Ezzel az eszközzel sok vékony fehér szálat fogsz tudni az olajfestékrétegbe húzni. Ezt meg tudod tenni a gyurma radírral is de az én tapasztalatom az, hogy ha nagyon vékony vonalakról van szó akkor jobb a radír stiftet alkalmazni. Egy picit vastagabb vonalnál viszont már a gyurma radírt fogod tudni jobban használni.
Lehet megfordult a fejedben, hogy hogyan lehet kiradírozni az olajfestéket. Nagyon egyszerű a válasz. Azért lehetséges ez mert a réteg amit felviszünk nagyon vékony és szinte száraz ahogy a technika nevében is benne van. Emiatt könnyedén alakítható. Viszont ennek feltétele, hogy a felület amit felviszünk valóban megfelelő legyen.
Száraz ecset technika – Mire nyomjuk ki a festéket?
Szükséged lesz még egy sima felületre amire kinyomod az olajfestéket. Nekem a fa felület az ami legjobban bevált. Lehet paletta vagy egy nem használt rajztábla akármilyen fadarab akár vágódeszka is. Lehet üvegfelületre is akár fémre, bármi olyan megfelelő ami nem szívja magába nagyon az olajfestéket és lehetőleg sima.
Száraz ecset technika lépésről lépésre
A hozzávalók után nézzük a száraz ecset technika receptjét:
Az imént említett felületre kinyomsz egy pici (de tényleg nagyon pici) körömhegynyi olajfestéket. Rácseppentesz 2-4 csepp hígítóanyagot és utána el kell dörzsölni az egészet. Teljesen homogénre kellene eldörzsölni tehát minél jobban. Ehhez alkalmas egy nagyobb ecset amit már nem használsz vagy egy szivacs amit viszont érdemes bevonni egy rongydarabbal (használt zokni, persze az új is tökéletesen fog működni) hogy ne szívja fel az összes anyagot a szivacs. Bármi jó amivel jól el tudod dörzsölni.
Ezután fogod az ecsetet és végighúzod ezen az eldörzsölt felületen 2-3-szor. Az ecsetre felvett festék nagy részét ezután egy külön kikészített papírra ledörzsölöd, mert ez a mennyiség ami az ecsetben van még sok lenne. Addig mozgatod le-fel, oda-vissza, gyors mozdulatokkal az ecsetet a papíron amíg már alig van olajfesték az ecsetben, tehát a papíron is alig fog nyomot hagyni. Persze ez mindig attól függ, hogy mennyire dörzsölöd ki a festéket az az ecsetből, hogy éppen világosabb vagy sötétebb részt akarsz majd érzékeltetni. Amikor már alig van az ecsetedben festék na ez az a mennyiség amit finoman használva teljesen realisztikus rajzokat festményeket lehet készíteni.
Tehát ez nagyon fontos, hogy kevés anyag legyen az ecsetben, főleg akkor amikor világosabb tónust akarsz megfesteni. Vagy amikor nagyon pici, apró tónus különbségeket akarsz érzékeltetni.
Amikor nagyon sötét résznél jársz akkor lehet bátrabban több festéket használni az ecseten, de erre rá fogsz érezni ha gyakorolsz. A gyakorlás nagyon fontos! Miután veszel fel festéket az ecsetre utána egyből viheted a papírra vagy legalább is nem dörzsölöd úgy ki mint amikor világos tónusokat akarsz érzékeltetni.
Nagyon kell figyelned végig ennél a technikánál hibázni nem nagyon lehet de előre szólok, hogy ennek ellenére valószínűleg fogsz. Ami elég bosszantó tud lenni amikor már majdnem kész van a festményed. Viszont tudd, hogy ez része a tanulási szakasznak. Sajnos javítani nem nagyon lehet. Leginkább a világosabb részeknél van rá lehetőség de lehet hogy ott se ha picit erőteljesebb a felvitt mennyiség, akkor már nem tudod olyan szépen kiszedni vagy eltakarni, hogy ne látszódjon.
Próbálj meg lelassulni ne az eredményre fókuszálj hanem az útra aztán ha majd a kezedben van egy pár száraz ecset technikával készült portré akkor majd fel tudod akár gyorsítani is a festést.
Amikor készen vagy egy festménnyel akkor a felvitt felület vékonysága miatt nem szükséges fixálni/kezelni. De természetesen lehetséges.
Miért olyan népszerű a száraz ecset technika?
Elsősorban azért mert nagyon letisztult látványos. Eléggé megközelíti a valóságot ahogy a szemünkkel érzékeljük. Persze ezt más technikákkal is el lehet érni de ha valaki már elsajátította a technikáját akkor gyorsabban fog tudni életszerű rajzot létre hozni, mint más technikával.
Száraz ecset technika – Ecsethasználat
Maga az ecset használata az nagyon finom precíz mozdulatokat igényel és sok türelem és figyelem kell hozzá. Attól lesz elsősorban ennyire realisztikus egy ilyen alkotás, hogy a rétegeket nagyon finoman visszük fel, köszönhetően az ecsetnek és a kevés anyagnak benne. Ez főleg a világosabb részekre igaz. Az ecsetet gyors legyező mozdulatokkal használd, érdemes megnézni száraz ecset technikával készült videókat ezzel kapcsolatban.
Száraz ecset technika videó:
Fontos azt megemlíteni, hogy amíg eljutsz arra a szintre hogy jól tudj bánni a festékkel az ecsetekkel az több idő. Bár ezt nem lehet előre megmondani lehet van olyan aki nagyon gyorsan ráérez és van akinek sok órákat kell gyakorolnia.
Nagyon precíz technikáról beszélünk itt aminek az elsajátításához sok gyakorlás szükséges. Éppen ezért bátran lehet kísérletezni kipróbálni új dolgokat, ötleteket belevinni lehet, hogy valami új dologra jössz rá közben.
Még egy tipp a világosabb tónusokkal kapcsolatban. Ezeknél a részeknél előfordul, hogy több hígítóanyagot használok így már eleve a felvitt festék hígabb tehát világosabb hatású lesz plusz könnyebb lesz vele bánni is, de túlzásba se jó vinni a hígítást. Ez mindig attól függ milyen árnyalatot akarunk érzékeltetni.
Én is próbálgatok mindig ki új dolgokat, vagy akár csak az arányokat (olajfesték hígítóanyag aránya) változtatom meg vagy kipróbálok egy új ecsetet stb.
Aki kísérletező kedvű az nyugodtan próbálja ki nincs veszíteni való, nagyon kevés olajfesték elegendő egy komplett alkotás elkészítéséhez és kezdésnek pár ecset elég, aztán ha komolyabban benne vagy akkor érdemes több ecsetet használni.
A végén ne felejtsd el kimosni az ecseteket különben beleszárad az olajfesték. Meleg szappanos vízzel szépen tisztára tudod mosni.
Sok sikert a technika elsajátításához!
Ha még teljesen kezdő vagy és szeretnél rajzolni tanulni akkor ajánlom figyelmedbe a rajztanfolyamomat:
Üdv kipróbáltam ezt a technikát mert nyagyon szeretném elsajátítani de sajnos akármennyire kevés anyagot használok apró fekete pöttyök és csíkok vannak a papíron mi az oka?
Szia! Tudnál képet küldeni akkor pontosabb választ tudnék adni a problémára…
Sziasztok! Csak egy jó tanácsot szeretnék adni. Különösen kezdők figyelmébe ajánlva, érdemes kipróbálni a sima fehér farostlemezt. A radír is jól dolgozik rajta.