Tónusozási gyakorlat.
Egy nagyon egyszerű tónusozási gyakorlatra hívlak meg. Amit ha megcsinálsz akkor talán könnyebben át látod majd amit a tónusozás lényegéről ebben a témakörben írni fogok. Persze nem szükséges hozzá, nyilván a feladat elvégzése nélkül is meg tudod érteni de azért javaslom, hátha még élvezni is fogod.
Amire szükséged lesz. HB 2B 4B 8B-s ceruzák. Ha éppen kedvet kaptál és nincs otthon csak az egyik ceruza vagy mondjuk egy 3B-s az is teljesen jó lesz.
Tehát a feladat, hogy kellene készíteni mindegyik ceruzával vagy csak az egyikkel egy tónusskálát.
A képen láthatod mire is gondolok tónusskála alatt.
Azt is leírom hogyan csináld meg. Válaszd ki az egyik ceruzát talán célszerű a 2B vagy a 4B-el kezdeni.
Ha még soha nem tónusoztál vagy nagyon régen akkor is fog menni. Satírozni mindenki tud valamilyen formában persze ezt is gyakorolni kell, mint mindent, hogy jobban ráérezzünk mikor milyen szögben és mennyire nyomjuk a ceruzát. Hogyan fogjuk ha így vagy úgy akarjuk használni vagy ha ilyen vagy olyan hatást akarunk elérni a papíron. Ezek a finom motorikus mozdulatok olyan apróságokon múlnak, hogy ezeket nem igazán lehet agyban megérteni vagy mondjuk inkább úgy, hogy felesleges ezt túl gondolni hanem el kell kezdeni és gyakorlás révén ráérez az ember. Van akinek többet kell gyakorolni van akinek kevesebbet de mindenkinek van és lehet hova fejlődni.
Szóval csak fogd meg az egyik ceruzát és kezdj el satírozni vele. Amire javaslom, hogy figyelj, hogy próbálj meg minél finomabban bánni a ceruzával és ezzel együtt a papírral is. Ebben az nagyon nagy segítségedre lesz, hogyha nem túl akarsz lenni a feladaton mintha valamilyen eredményt hajszolnál (ahogy az életben ezt valószínűleg megszoktad már) hanem éppen ellenkezőleg ne akarj elérni semmit csak satírozz nagyon finom mozdulatokkal a papíron. Ne akarj értelmet és okot keresni benne, hogy ezt miért csinálod csak merülj bele. Bele tudsz egyáltalán merülni? Próbáld ki és meglátod. Ha nem tudsz belemélyedni úgy, hogy nem látod értelmét akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyire csak a fejedben élsz.
Gyakorlás során érzel rá a ceruza használatára.
Ahogy egy szakács művészi szintre emeli azt ahogy a késsel bánik ezt te is megtudod tenni a ceruzával. Tehát ott járunk, hogy próbálgatod a ceruzát. Ahogy fentebb írtam próbáld meg nagyon finommá tenni a mozdulataidat és ezzel ellentétben próbáld ki azt is milyen az amikor erősebben vagy nagyon erősen rányomod a papírra a ceruzát. Figyeld meg a különbséget. Azt is érdemes megnézni milyen az amikor egy tónus rétegre még egyszer rámész vagy akár többször egymás után.
Ugye nem is olyan nehéz….nos ha ez megvan és valamennyire már érzed a ceruzát akkor meg kellene próbálni egy tónusskálát ezzel a ceruzával amelyikkel gyakoroltál. A tónusskála lényege amit a rajzon látsz is, hogy minél több tónusréteget hozzál ki a ceruzából ami benne van. Én a legvilágosabb árnyalattól indultam és úgy jutottam el a legsötétebbig, természetesen ez fordítva is működik vagy akár középről is elindulhatsz teljesen mindegy igazából, de talán kezdésnek javasolnám a világostól való indulást.
Na most a világos részeknél attól függően, hogy milyen ceruzát használsz vigyázni kell és finoman kell használni a ceruzát. Konkrétan egy 8B-s ceruzával elég nehéz és nagyon finom mozdulatokat igényel, hogy nagyon világost hozzál létre, de ne a 8B-es kezd hanem a 2B-el ezzel lényegesen könnyebb lesz.
Amikor majd a 8B ceruzánál jársz célszerű kicsit kigyakorolni azt, hogy hogyan érdemes a ceruzát fogni amikor nagyon világos részeket akarsz satírozni. Természetesen más megoldások is működnek.
Ez az én javaslatom.
Szóval a mutató és a középső ujjad könnyedén zárd össze úgy, hogy a tenyered feléd nézzen. A ceruza végét tedd a mutató és a középső ujjad találkozásához miközben a ceruza hegye a papíron pihen. Ezután a hüvelykujjaddal fogj rá de nagyon könnyedén a ceruza végére és kezd el mozgatni a ceruzát könnyed mozdulatokkal a papíron le fel. Nagyon fontos, hogy ne nyomd hanem éppen ellenkezőleg próbáld megemelni a ceruza hegyét a papírról annyira, hogy még éppen érje, ezt ha jól csinálod akkor fogod érzékelni és látni is, hogy halványabb lett a satír réteged. Valószínűleg elsőre nem fog menni de hamar rá lehet érezni nem kell hozzá éveket gyakorolni. Attól is függ mennyire használod finom motorikusan az ujjaidat vagy mondhatnám azt, hogy milyen kapcsolatban vagy az ujjaiddal. De minden fejleszthető és gyakorlás kérdése. Persze más fogások is léteznek kérlek, hogy kezeld lazán ezt a dolgot és próbáld meg te kialakítani számodra mi a legjobb ceruzafogás az adott helyzetben. Érzékelj…figyelj és bízz meg ezekben a képességeidben.
Most már tényleg a tónusskála jön.
Térjünk vissza a 2B-s ceruzánkhoz. A fentebb bemutatott fogást természetesen itt is használhatod. Bár a 2B-s ceruzával lényegesen könnyebb világos árnyalatot létrehozni. Szóval kezd el a legvilágosabb árnyalattal és haladj a legsötétebbig az lenne a cél, hogy ne a célra koncentrálj hanem arra, hogy mindig csak egy picit sötétedjen a tónusréteged, viszont sötétedjen! Nézd meg még egyszer fenti a rajzot. Persze nem ilyet kell pontosan csinálnod csak azt figyeld meg, hogy milyen sok tónusréteg van benne. Próbálj meg valami hasonlóra törekedni. Azt hagyd figyelmen kívül, hogy milyen a stílusa a tónusrétegnek. Milyen a textúrája a felületnek ez nem fontos jelenleg. Mindenki más így mindenkié másabb lesz.
A gyakorlati részét tekintve nem kell egyből kialakítanod egy árnyalatot, ez főleg a sötétebb részekre igaz. Több réteg felsatírozásával próbálj meg eljutni egy árnyalatig. Minél sötétebb a tónusréteged annál több réteget kell ráhúznod, hogy elérd azt az árnyalatot. Ez azt jelenti, hogy a sötét részeken sokkal többet kell satíroznod majd. Amire még figyelj oda, hogy a sötét részeken is legyenek finom apró különbségek és úgy juss el fokozatosan a legsötétebb árnyalatig. Tónusozás közben néha nézd meg messziről a tónusrétegedet amit satíroztál. Ez azért jó mert másképpen fogod látni mint közelről és lehet észre veszel olyan különbségeket vagy hasonlóságokat amiket közelről nem annyira.
Próbálj meg arra törekedni, hogy ne legyenek nagy hirtelen váltások a tónusskáládban hanem fokozatosan juss el a legvilágosabb árnyalattól a legsötétebb árnyalatig és közben ne legyenek hirtelen nagy váltások, különbségek az egyes tónusok között. Viszont mindig sötétedjen egy picit a skálád. Az is kerülendő lenne, hogy hosszabb szakaszon ugyanazt a tónusréteget alkalmazod. Állj meg rajz közben figyelj és fogod látni amiről itt beszélek.
Természetesen amikor egy konkrét formát fogsz tónusozni ami előtted van akkor lesznek benne hirtelen nagy váltások az egyes tónus rétegek között és fokozatos átmenetek, valójában ezeket kell majd kombinálni, alkalmazni a rajzunkon.
Most arra kérnélek hogy ezt a tónusskálát így alakítsd ki aztán ha megvagy vele akkor nyugodtan próbálkozhatsz kísérletezhetsz ha kedved kaptál, próbálj ki bármit ami eszedbe jut, ne fogd vissza magad. Ezzel kapcsolatban lentebb még adok ötleteket.
Nem baj ha nem sikerül elsőre jusson eszedbe ez csak ceruza és papír, illetve hogy ha valamit elkezdesz tanulni (például megtanulni egy hangszeren játszani) akkor természetesnek veszed, hogy sokat kell gyakorolnod, hogy tudjál játszani a hangszeren. Valahogyan ezt a rajzolásban nagyon sokan másképpen gondolják. A legtöbben úgy vannak vele, hogy valaki vagy tud rajzolni vagy nem. Pedig ugyanúgy fejleszthető bárki számára, mint bármi más is. Szóval adj magadnak több esélyt ha elsőre nem vagy vele megelégedve ha kitartó vagy, gyakorolsz akkor menni fog. Ráadásul ezt megcsinálni sokkal könnyebb, mint egy hangszeren megtanulni játszani.
Aztán ha megy akkor próbáld meg a többi ceruzával is. Sőt ezek után olyat is csinálhatsz, hogy úgy készítesz egy tónusskálát, hogy mind a 4 ceruzát használod benne. Azt te döntöd el, hogy melyik ceruzát melyik részén használod a skáládnak. Természetesen az egyes ceruzákkal rásatírozhatsz egymásra és megfigyelheted, hogy milyen hatást érsz el.
Remélem élvezetes és hasznos volt a feladat. Ne feledd gyakorlás gyakorlás gyakorlás…