Realisztikus rajzolás, amit érdemes tudnod róla!
Ebben a cikkben hasznos tippeket olvashatsz a realisztikus rajzolásról. A cikkekbe a saját tapasztalataimat megfigyeléseimet írom le.
- Mit nevezünk realisztikus rajzolásnak illetve rajznak?
- Fotórealizmus vagy hiperrealizmus?
- Hogyan kezdd el?
- Mennyi idő egy realisztikus rajz megrajzolása?
- Mindennek az alapja vagy mindennek a csúcsa?
- Gyakorlati tanácsok
- Jó minőségű fotóról rajzolj!
- Papír a kéz alá
- Tónusozás II
- Nagyban könnyebb dolgozni
- Fekete fehér vagy színes?
Mit nevezünk realisztikus rajzolásnak illetve rajznak?
Mivel nagyon sok nézőpont van a világunkban ezért nehéz objektíven nézni ezt a kérdést. Mindenki számára mást és mást jelenthet egy realisztikus rajz. Nem arra gondolok, hogy szakértőnek vagyis jó rajzosnak kell lenned, hogy képet tudj formálni arról mit is nevezünk realisztikus rajznak, hanem más értékrenddel bírunk másképpen látjuk a körülöttünk lévő világot.
Szerintem a realisztikus rajz az a rajz ami nagyon megközelíti a valóságot mindenféle értelemben.
Ebbe természetesen beletartoznak az apró részletek is ugyanúgy, mint az arányok pontossága vagy a tónusok kidolgozottsága. Azt például nem tartom realisztikus rajznak amikor arányaiban van egy nagyon pontos rajzunk de részleteiben tónusaiban elég vérszegény.
Ez nem azt jelenti, hogy ezek a rajzok nem jók vagy nem helyesek, vagy aki ilyet rajzol az nem tud rajzolni. Egyáltalán nincs erről szó. Egyszerűen csak arról van szó, hogy a vizuális valóságunkhoz képest nem tekinthető realisztikusnak a rajz.
Persze ez nézőpont kérdése ahogy az imént említettem, hogy kinek honnan számít realisztikusnak egy rajz.
Realisztikus rajzolás – Fotórealizmus vagy hiperrealizmus?
Jelenleg a realisztikus rajzolás csúcsa mind két irányzat. Bár valójában nincs a kettő között különbség. Valamiért mégis különböző elnevezést kapott a két ág. Talán elképzelhető, hogy azért mert nagyjából egy időben alakultak ki.
Az 1960-as évektől kezdett el kialakulni és egyre népszerűbbé válni.
- Jelentésében a hiperrealizmus a valóság nagyon apró már-már „túlzott” szabad szemmel akár nem látszó vagy nehezen észrevehető részleteinek az ábrázolása.
- A fotórealizmusnál tulajdonképpen ugyanerről van szó.
Talán ha a két kifejezést összehasonlítjuk azt a benyomást keltheti, hogy a hiperrealista rajzok még realisztikusabbak, mint a fotó realisztikus rajzok. Pedig ha belegondolunk egy éles jó minőségű fotó nagyon élethű ábrázolásánál mi lehet élethűbb? Van egy bizonyos szint a realisztikus rajzoláson belül ami felett már nem az a kérdése, hogy mennyire fotó realisztikus vagy hiperrealisztikus a rajz hanem az, hogy ki meddig megy el.
Tudni kell ehhez, hogy egy rajz vagy akár festmény soha nincs kész, bármeddig lehetne csinálni és bármilyen mélyen bele lehetne menni a figyelmünkkel. Minél tovább és elmélyülten figyelsz valamit annál több mindent látsz meg.
Ez a lényeg a realisztikus és azon belül a fotó és hiperrealisztikus rajzolásnak is.
Amit tudni kell, hogy mind két irányzat nagyon jó minőségű képről rajzol vagy fest. Gyakori, hogy a fényképeket maguk a művészek készítik el.
Realisztikus rajzolás – Hogyan kezdd el?
- Ha teljesen kezdő vagy
Akkor az első dolog, hogy meg kell tanulj rajzolni!
Ez egy folyamat aminek a megértése és megtapasztalás közben rájöhetsz, hogy hogyan tudsz egyre realisztikusabb rajzokat készíteni. Az, hogy mennyi idő alatt jutsz el egy nagyon realisztikus rajzhoz az attól függ, hogy jelenleg mennyire vagy képes figyelni és elmélyíteni a figyelmed.
A legtöbb ember nem tudja magáról mennyire képes figyelni vagy hogy egyáltalán mire és hogyan lehet tudatosan használni a figyelmét. Itt most konkrétan a rajzolással kapcsolatban értem ezt.
Az első lépés, hogy megérted a realisztikus rajzolás szellemi oldalát és ezt a gyakorlatban a figyelmeden keresztül elkezded felépíteni. Gyakorlás-gyakorlás…
A legelején nem a realisztikusság az elsődleges cél ( persze nem kizáró tényező) hanem, hogy megismerkedjünk a rajzolással és túllépjük a fejünkben lévő blokkokat ezzel kapcsolatban.
- Ha már nem vagy kezdő de megrekedtél és szeretnél realisztikusabban rajzolni
Akkor az egyik dolog ami akadályoz az az lehet, hogy valami fejben nem világos számodra a realisztikus rajzolást illetően. Tehát mivel fejben nem teljesen tiszta a dolog ezért a gyakorlatban nem tudsz tovább lépni egy magasabb szintre vinni a folyamatot.
A másik ami befolyásolhatja, hogy a figyelmed egy olyan szinten van ami kevés ahhoz, hogy mélyebben belemenj a realisztikus rajzolás folyamatába. Ez alatt azt is kell érteni, hogy le lassítasz tudatosan és lenyugszol ezáltal mélyebben a jelenbe kerülsz ami azt eredményezi, hogy olyan dolgokat vagy képes észre venni amiket eddig nem. Innentől kezdve van esélyed felvinni a papírra azt amit látsz.
A figyelmünk fejleszthető de én azt tapasztaltam, hogy leginkább nem a figyelemmel kell közvetlenül foglalkozni mert az adott mindenkinél. Hanem a figyelmünkre rárakódott érzelmi és gondolati mintákkal amelyek „eltorzítják” a figyelmünket és mindenféle a rajzolással kapcsolatos „zsák vagy mellékutakra terelik”. Ha rugalmas vagy akkor könnyen tudsz változtatni, ebben tud segíteni az hogyha valaki megmondja neked és megmutatja mire figyelj és mi a probléma nálad a realisztikus rajzolást illetően.
Azt így látatlanban ki merem jelenteni, hogy lassítanod kell és elmélyülni ha részletesebb rajzot szeretnél.
Realisztikus rajzolás – Mennyi idő egy realisztikus rajz megrajzolása?
Nem könnyű rá válaszolni meg igazából nem is lehet egyértelműen. Amit kilehet jelenteni, hogy SOK bizonyos esetekben pedig SOK(K)!
Hogy mennyire sok az attól függ milyen mélyen mész bele és mennyire akarsz realisztikus rajzot.
Természetesen attól is függ mit rajzolunk illetve, hogy mekkorába. Egy nagyobb méretű rajz elkészítése több időt vesz igénybe, de nem feltétlenül. Lehet meg fogsz lepődni de nagyobban könnyebb rajzolni és az eredmény is látványosabb. Pontosabb az a megfogalmazás, hogy nagyobban könnyebb realisztikus, pláne fotó vagy hiperrealisztikus rajzot rajzolni /festeni. Nagyon egyszerű oka van. A lényeg a nagyon apró részletek kidolgozásán van és minél nagyobbak ezek az apró részletek annál könnyebb kidolgozni őket úgy, hogy azok nagyon életszerűen látszódjanak.
Gondoljunk bele, hogy egy arcon lévő apró ráncokat vagy redőket foltokat mennyivel könnyebb egy 1×1 méteres képen megjeleníteni, mint egy A/4-es méretű rajzpapíron. Igaz, hogy valószínűleg tovább tart de akkor is könnyebb.
Amit itt érdemes megjegyezni, hogy ha nagyon realisztikusan szeretnél megtanulni rajzolni akkor el kell felejtened az eredményt. Nekem eddig a leghosszabb rajzom ebben a témakörben 60-70 órát vett igénybe.
Ha valamiféle célja és lényege van a realisztikus rajzolásnak akkor az az lehet, hogy minél inkább lelassulj és minél mélyebben a jelenbe kerülj. Minimum egy olyan szintig amikor már nincs benned az a belső feszítés, hogy eredményt kell produkálj. Az állandó eredményre való törekvés kiszakít a jelenből ahol meg kell figyelned a képen lévő apró részleteket.
Egy éber meditáció a realisztikus rajzolás ahol az útra figyelsz elvárások és eredmény nélkül. A poén az benne, hogy ha ezt így valóban megéled és tudod alkalmazni a gyakorlatban akkor meg lesz az eredménye is. Viszont becsapni nem tudod saját magad ezt így tényleg őszintén meg kell élned ha realisztikusság a célod a rajzolásban.
Ha esetleg az imént meglepődtél azon, hogy mennyi ideig rajzoltam a leghosszabb rajzomat akkor most lehet padlót is fogsz.
Emanuele Dascanio olasz hiperrealista festőművész hihetetlenül élethű rajzokat festményeket készít. Szóval nála alap, hogy egy-egy alkotásán több száz órát dolgozik. Természetes ebben az is benne van, hogy általában ezek nagyobb méretű alkotások ami növeli az elkészítés idejét de a több száz óra még így is elképesztően hangzik. Sejthetjük, hogy nem az eredményre koncentrál. Volt olyan eset amikor 780 órát szentelt egy portré elkészítésére. Hát nem az a kapkodós típus.
Realisztikus rajzolás – Mindennek az alapja vagy mindennek a csúcsa?
Nagyon megoszlanak a vélemények ebben a kérdésben. Vannak olyanok akik például a hiperrealisztikus vagy a nagyon realisztikus rajzokat nem tartják igazi alkotásoknak. Véleményük szerint elvész valami a túlzott valóságra való törekvés folyamatában. A rajz „teljesen” visszaadja a valóságot tehát rajztechnikailag vitathatatlan amit látunk de mégis „üresnek” mondanivaló nélkülinek vagy „alkotó nélkülinek” mondják ezeket a rajzokat, festményeket.
Azt gondolom, hogy a probléma nem abban van, hogy ez így van-e vagy nem. Hanem amit fentebb a bejegyzés elején említettem, hogy különböző nézőpontok vannak és ezeket a nézőpontokat nem ütköztetni kellene egymással hanem tudni, hogy ahány ember annyi nézőpont és ezek mind elférnek egymás mellett.
Tehát ha valakinek a hiperrealisztikus rajzolás nem művészet vagy nem tartja alkotásnak ezeket akkor legyen úgy az ő világában és ez így teljesen rendben is van. A probléma ott kezdődik, hogy ezt a nézőpontot szeretnénk ráerőltetni másokra is. Vagy nem tudjuk elfogadni, hogy valaki éppen ezt gondolja a fotó realisztikus rajzokról és szeretnénk meggyőzni róla, hogy rosszul látja. Elég vicces ez így ha az ember belegondol. De ha belegondolsz akkor az élet minden területén ezt csináljuk.
Szóval a gond ebből fakad. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem lehet elmondani a véleményünket. Egy vélemény az lehet pusztán csak vélemény vagy információ, és lehet meggyőzés is amikor már rá akarom erőltetni a másikra a saját világomat.
Akkor nézzük a véleményemet és szívesen veszem ha elmondod Te is a sajátodat.
Továbbra is nehéz nagyon objektíven írni egy ilyen műfajban de azért valamennyire megpróbálom. Az, hogy valaki képes lerajzolni bármit realisztikusan képről vagy térből, az úgy gondolom egy erős alapja lehet a további fejlődésnek a rajzolásban.
A realisztikus rajzolás nem más mint másolás akár térből akár képről rajzolunk. Persze a kettő között nagy különbség van, viszont másolás tekintetében nincs.
Tehát a lényeg, hogy képzeletből nehezebb rajzolni viszont ha már van alapod (tudsz realisztikusan rajzolni) akkor könnyebben ki tudod fejleszteni ezt a képességed.
Aztán lehet tovább fejleszteni karikatúrával, szürrealista ábrázolással. Rajztechnikailag és fejben ezeket nehezebbnek tartom, mint életszerűen visszaadni azt amit látunk.
Viszont amikor valaki több száz óra (de legyen mondjuk „csak” száz) figyelmet fektet egy rajzba vagy bármilyen alkotásba arra már azt lehet mondani, hogy művészien használja a figyelmét. Illetve képes lenyugodni a jelenbe kerülni, képes tudatosan irányítani a figyelmét és ez már önmagában is nagy dolog manapság. Viszont az is biztos, hogy ez nem a csúcs. Aki tud ilyen szinten életszerűen rajzolni az egyáltalán nem biztos, hogy tud képzeletből is rajzolni az meg már szinte majdnem biztos, hogy ha igen akkor se olyan szinten amikor másol. De persze ezt nem tudhatom és lehet, hogy van olyan aki ezt egyszerre így működteti.
Szerintem mindenképpen nehezebb képzeletből rajzolni vagy karikatúrát csinálni vagy egy szürrealista képet megrajzolni.
De ezt döntse el mindenki maga, ha van véleményed szívesen veszem ha megosztod.
Realisztikus rajzolás – Gyakorlati tanácsok
- Lassan, elmélyülten
Szóval semmiféleképpen ne siess! El kell fogadnod, hogy a világ ami körbe vesz minket és ahogyan látjuk az nagyon részletes, rengeteg színnel, árnyalattal, apró pici részletekkel. Számunkra jelenleg ez a valóság és a rajzban is ezt nevezzük realisztikus rajznak ahogyan a világunkat látjuk. Nem amit tudunk, hanem amit látunk. Ahhoz, hogy megközelítsd ezt a rengeteg információt a papíron ahhoz bizony sok idő kell. Vagy inkább úgy mondom, hogy minél több figyelmet raksz bele annál közelebb kerülsz a valósághoz.
Tehát tudatosan lassítsd le magad. Sokszor már önmagában ez is nagyon nagy előre lépés tud lenni.
- Vázlat, körvonalak
El kell jutnod addig, hogy mindenféle segédeszköz nélkül a figyelmedre hagyatkozva fel tudsz rajzolni bármilyen formát. Gyakorolnod kell, hogy az a forma minél pontosabb legyen. Aztán próbálgatni többféle módszert ahogy egy adott formát kialakítasz a papíron. Nagyon erősen javaslom a vázlatolás elsajátítását. Egy vázlatba könnyebb belerajzolni bármit, mint egy üres papírra de persze amikor részleteiben rakod össze a rajzodat mint egy kirakós játékban ahogy illeszted egymás mellé a darabokat az is működő képes és hasznos elsajátítani.
A lényeg, hogy tudj többféleképpen is rajzolni ezáltal lazább rugalmasabb leszel és a rajzolás is összességében jobban fog menni.
- Tónusozás
Ezután érdemes csak nagyobb hangsúlyt fektetni a tónusozásra. A realisztikus rajzolás legfontosabb és egyértelműen a leghosszabb része a tónusozás. Sőt a 90%-a a rajznak a tónusozásról szól.
FONTOS TUDNI!! Ha a formád nincs jól megrajzolva hiába fogod tónusozni nem fog jól kinézni. A tónusok ebben az esetben nagyrészt úgy működnek, hogy kihangsúlyozzák a forma hibáit.
Viszont ha a forma jól megvan rajzolva akkor a tónusozás úgy működik, mint a valóságban, élvezhetővé, „színesebbé” életszerűvé teszi a rajzot.
SZINTÉN FONTOS! Az, hogy térbeli hatású vagyis életszerű lesz-e a rajzod az is attól függ, hogyan rajzoltad meg magát a formát. Nem pedig a tónusozástól. Ahogy ezt a legtöbben tévesen gondolják. A tónusozástól realisztikus és életszerű lesz a rajz és ad „mélységet” is vagyis „térbeliséget” is a rajzunknak de CSAK akkor ha a formánk jól meg van rajzolva.
Minél mélyebb egy forma a térben annál könnyebb csak vonalakkal térbelinek ábrázolni és minél inkább „laposabb” a nézőpontunkból nézve annál inkább szükséges lesz a tónusozás ahhoz, hogy észrevegyük azokat a pici mélységeket. De, és nagyon kihangsúlyozom újra, csak abban az esetben működik ez így ha a formánk életszerűen meg van rajzolva.
A tónusozásba olyan mélységekig bele lehet menni amilyen mélyen csak akarunk és minél mélyebbre mész annál realisztikusabb lesz a rajzod.
A másik fontos dolog amire figyelned érdemes, hogy több rétegben gondolkodj tónusozásnál. Először mindig azokat az árnyalatokat visszük fel amiket könnyen észreveszünk amihez nem kell nagyon koncentrálj. Aztán egyre mélyebbre visszük a figyelmünket és kerülnek fel azok az apró árnyalatbeli különbségek illetve apró pici részletek amelyek az életben is megtalálhatóak körülöttünk.
- Kontrasztok
Természetesen a kontrasztok is a tónusozáshoz tartoznak de a tónusozás egy olyan nagy téma kör és nagyon sok mindent lehetne róla írni hogy az előbbi bekezdéstől ezt most külön szedtem.
Tehát figyelned kell arra, hogy legyenek nagy kontrasztok vagyis nagyon sötét és nagyon világos részek a rajzodon ahogy az életben is megvan ez. Előfordul persze olyan eset, hogy ez nem így van de ez ritkább. Általában a két pólus képviselteti magát és ki is egészítik egymást. Az egyik a másik nélkül nem tud megmutatkozni. Nagyon sokszor megfigyeltem már ezt tanulók rajzain akik nem használtak elég sötétet és így nem mutatkozott meg a világos sem.
- Erős körvonalak kilőve
Ha körbe nézel most magadon és megfigyeled egy formának a körvonalait akkor azt láthatod, hogy nincs körbe rajzolva. Persze, hogy nincs hiszen nem rajzolva vannak a körülöttünk lévő formák. De éppen ezért mivel nem rajzolva vannak emiatt van az amit meg is tudsz figyelni, hogy a formák vonalai nem látszanak erőteljesen. Különösen a körvonalak.
Figyeld meg ezt egy kicsit, akár nézd meg a saját ujjad körvonalát. Látod, nincs körülötte vastag erőteljes fekete vonal.
Azért fontos, hogy ezt tudatosítsd mert ha realisztikus rajzot szeretnél akkor a rajzodon nem szabad látszaniuk az erős körvonalaknak. Például kifejezetten egy arcon nagyon csúnya és valószerűtlen tud lenni ha bármi is körbe van rajzolva erős vonallal.
Itt megint meg kell jegyezzem, hogy ezt csak a realisztikus rajzolás fényében írom, bármilyen más stílusnál vagy alkotásnál bármi elfogadható és használható.
Tehát meg kell tanulj halványan vázlatszerűen húzni a vonalakat, hogy egyrészt ne látszódjanak erőteljesen másrészt könnyen tudd javítani őket. Próbálgathatod erre a ceruza tartást vagy próbálhatsz többféle ceruzával formákat rajzolni. Igazából nem a ceruza milyenségén fog múlni hanem azon, hogy mennyire bánsz finoman a ceruzával. Sokan azért nyomják erőteljesen a ceruzát mert az a tudat alatti hit él bennük, hogy egyből jól kell megrajzolni egy adott formát vonalat. Ez görcsöt okoz és ez nyilvánul meg a ceruza nyomásában a papíron. Természetesen más okai is lehetnek és vannak is.
Egy forma felrajzolásánál javaslom a HB-4B közötti ceruzákat. De aki nagyon halványan finoman bánik a ceruzával nyugodtan próbálhatja 8B-vel is. A lényeg, hogy halvány könnyen kezelhető radírozható legyen a vonal.
Az egyes formákat a tónusozás fogja külön választani nem pedig a vastagon meghúzott vonal. A vastag körvonal ki fog emelkedni a papírról de nem életszerűen.
Kihangsúlyozom ha valakinek ez a stílusa vagy tetszik neki akkor nyugodtan használja. A különbség viszont óriási annak fényében, hogy tudatosan használunk erős körvonalakat miközben tisztában vagyunk vele, hogy ettől nem lesz életszerűbb a rajzunk, sőt akár veszíthet is a realisztikusságát illetően. Vagy azért használjuk őket mert hiányosak az ismereteink elméletben és/vagy gyakorlatban és azt gondoljuk ettől kiemelkedőbb életszerűbb lesz a rajzunk. Vagy csak egy tudat alatti minta fut ahogy gyerekként vastagon körbe rajzoltuk a formákat.
A lényeg ne nyomd a ceruzát!! Attól a vonalad nem lesz pontosabb vagy jobb pont ugyanolyan lesz, mintha halványan rajzoltad volna meg. A különbség az, hogy a vastag vonallal nehezebben fogsz tudni bánni.
Realisztikus rajzolás – Jó minőségű fotóról rajzolj!
Ez nagyon alap dolog de mégis érdemes megemlíteni. Ha már eleve a kép amiről rajzolsz el van mosódva vagy pixeles vagy valami oknál fogva rossz minőségű akkor jobbat sokkal nehezebb lesz belőle kihozni. Tehát figyelj rá, hogy ha minőségi rajzot akarsz akkor a képed is legyen minimum jó minőségű. Aztán ha már van gyakorlatod akkor rosszabb minőségű képekből is megpróbálhatsz ki hozni többet, kint ami bennük van. De mindig egyszerűbb realisztikus képről rajzolni.
Realisztikus rajzolás – Papír a kéz alá
Amikor belemerülsz a rajzolásba és még nincs annyi tapasztalatod előfordul, hogy nem tudsz mindenre figyelni. Ilyen dolog például az, hogy ne maszatoljuk el a rajzunkat a már felvitt tónusokat.
Ha képről rajzolsz és asztalon akkor általában az történik, hogy a kézfejünket letámasztjuk. Attól függ hova, hogy éppen hol járunk a rajzlapon. Sok esetben ilyenkor a már felvitt grafit vagy szén el kenődik ahogyan mozgatjuk rajzolás közben a kézfejünket.
Ennek a megelőzésére lehet egy darab papírt tenni a kezed alá amit mindig arrébb tudsz tenni (óvatosan nem húzgálva) arra a részre ahol éppen dolgozol.
Ha állványon rajzolsz akkor szoktak olyat alkalmazni főleg festők, hogy egy hosszabb egyenes fadarabot (lehet bármilyen anyagból a lényeg, hogy tartson) tesznek a kezük alá. Az egyik vége a rajztábla valamelyik pontján támaszkodik a másik végét tartani kell a szabad kezünkkel úgy, hogy a rajzolandó felület felett legyen olyan magasságban, hogy rátámaszkodva a rajzoló kézfejjel kényelmes legyen. Ekkor nem a papíron támaszkodsz hanem a fadarabon így nem maszatolod el amit már eddig felvittél.
Egy másik módszer állványon való rajzolásnál, hogy megtanulsz a könyöködre támaszkodva rajzolni. Illetve egészen pontosan a könyöködre és a kisujjad egy pontjára. A kisujjad végének a külső szélére egészen pontosan. Persze kinek, hogy esik jól és hogy áll a kezére. Itt arra kell még figyelj, hogy csak olyan ponton támaszkodhatsz a kisujjal ahol nincs vagy kevés grafit vagy szén van. A könyököddel egyértelműen csak a papírlapodon kívül támaszkodhatsz.
Realisztikus rajzolás – Tónusozás II.
Ahogy fentebb említettem nagyon sok mindenről lehetne beszélni a tónusozást illetően de amit még érdemes megemlíteni, hogy milyen technikával tónusozzunk. Olyan értelemben, hogy mi az a technika ami leginkább segíti, hogy nagyon realisztikus legyen a rajzunk. Ha „csak” nagyon realisztikus rajzot szeretnénk akkor szinte bármilyen technikával el lehet jutni ide. A főbb ismert technikák a satírozás a vonalkázás vagy sraffozás és a maszatolás. Általános szabály, hogy minél finomabban használod a ceruzákat tónusozás közben annál inkább életszerűbb tud lenni a rajzod. Ehhez persze hozzá kell tenned azt is, hogy több rétegben viszel fel tónusokat.
- Vonalkázás (sraffozás)
A legnehezebb a vonalkázással közelíteni az életszerű kinézethez. Nagyon egyszerű az oka: Az életben körülöttünk lévő dolgok sem vonalakkal vannak kialakítva. Legalább is szabad szemmel mi nem azt látjuk. De ezt is meg lehet csinálni valóságszerűen ha nagyon aprólékos vagy.
- Satírozás
Itt már könnyebb dolgunk lehet, mint a vonalkázásnál főleg ha finoman egymásra satírozzuk a különböző rétegeket. Nagyon homogén felületek érhetőek el vele és ez tovább fokozható ha többféle ceruzákat használunk tónusozásra. Vagy ha egy puhább ceruzarétegre rámegyünk egy keményebb réteggel.
- Maszatolás
Talán az egyik leghatékonyabb tónusozási technika ha realisztikus hatást szeretnénk elérni. Nagyon egyszerű az oka az életben körülvevő formák színei, árnyalatai is nagyrészt homogén felületek. Ha elkenjük a grafitot vagy szenet akkor megközelítjük ezt a hatást. A maszatolást könnyű elrontani viszont és ebben az esetben már inkább foltosnak nevezhető a rajz ami rontja az életszerűségét a rajzunknak. Tehát jól kell bánnunk az eszközökkel eleve ezzel a technikával, hogy szépen tudjuk használni.
A különböző módszereket szokták keverni tehát például egy satírozást egy maszatolással vagy az is gyakori, hogy egy grafitceruzát a szénceruzával. A minél realisztikusabb hatás érdekében nagyon sok művészeti kellék áll már a tanulók, művészek rendelkezésére. Érdemes ezeket kipróbálni utána járni mi mire használható.
- Monopol radír
Itt érdemes megemlítenem a gyurma vagy hivatalosabb nevén monopol radírt. Amit elsősorban szénrajzoknál szoktak használni a szén visszaszedésére a papírról. De ugyanolyan jól lehet használni grafit vagy bármilyen más anyag visszaszedésére. Mivel könnyen formázható olyan formára gyúrhatjuk amilyenre akarjuk és így könnyebben célirányosabban lehet használni egyes részein a rajznak.
Csúcsfényeket tudunk például vele érzékeltetni a rajzunk utolsó fázisaiban. Vagy menet közben is tudjuk korrigálni a rajzunkat. Fentebb szó volt a nagy kontrasztokról ebben is jelentős szerepe lehet.
Tónusozás, árnyékolás, satírozási technikák>>
Realisztikus rajzolás – Nagyban könnyebb dolgozni
Fentebb ezt már jobban kifejtettem, hogy miért, itt csak annyit tennék hozzá, hogy nem véletlenül rajzolnak festenek nagyobban a hiperrealisztikus rajzolók/festők.
Realisztikus rajzolás – Fekete fehér vagy színes?
Ez is egy nagyon érdekes nézőpont. De annál egyszerűbb a megközelítése. Mivel a mi világunkat is színesben látjuk emiatt egy színes rajzot vagy festményt mindig könnyebb életszerűre alkotni mint egy fekete fehéret. Azt lehet mondani, hogy ha mondjuk ugyanaz a művész megcsinálja ugyanazt a képet színesben és fekete fehérben is és „ugyanannyi” figyelmet és időt tesz bele mindkét művébe akkor a színes életszerűbb lesz abból kifolyólag amit az imént leírtam. Nyilván nem sokkal lesz életszerűbb de érzékelhető lesz a különbség. Jobban hozzá van szokva a szemünk a színekhez és képeken vagy alkotásokon is élettel telibbnek látjuk a színes rajzokat.
Persze technikailag egy színes rajz vagy festmény nehezebb de csak addig amíg el nem sajátítod a technikát. Ha már azon gondolkozol egy fekete fehér rajzot nézegetve, hogy az fotó vagy rajz akkor az már egy nagyon realisztikus alkotás amiben nagyon sok munka van.
Ha kedved kaptál elkezdeni rajzolni akkor nyugodtan vágj bele. Figyelem és gyakorlás kérdése az egész. Ha szeretnél erős alapokat és pár nap alatt belelátni a realisztikus rajzolás lényegébe akkor ajánlom számodra a rajztanfolyamot.
Rajztamfolyamról részletesebb leírás>>