Ebben a cikkben a jobb agyféltekés rajzolással illetve rajztanfolyamokkal kapcsolatban gyakran felmerülő kérdéseket gyűjtöttem össze.
Gyakori kérdések jobb agyféltekés rajzolás tartalom:
- Mit jelent a jobb agyféltekés rajzolás?
- Hogyan kapcsolódik a rajzoláshoz a jobb agyfélteke?
- Akkor a jobb agyféltekés rajzolás átverés?
- Mi a különbség a jobb agyféltekés rajzolás a jobb agyféltekés rajzolás és a jobb agyféltekés rajzolás között?
- Milyen szempontokat vegyél figyelembe amikor jobb agyféltekés rajztanfolyamot vagy rajztanfolyamot választasz?
- Hány éves kortól ajánlott a jobb agyféltekés rajztanfolyam?
- A jobb agyféltekés rajztanfolyam csak másolni tanít meg?
- A hagyományos értelemben vett rajzolás megtanít képzeletből rajzolni?
- Hogyan tudod gyakorolni a képzeletből való rajzolást?
- Jobb agyféltekés rajzolás könyvből meg tudok tanulni rajzolni?
- Miből áll egy jobb agyféltekés rajztanfolyam?
Ha nem találtad meg a kérdésedre a választ írj nekem és szívesen válaszolok.
Mit jelent a jobb agyféltekés rajzolás?
A jobb agyféltekés rajzolást Betty Edwards fejlesztette ki. Klasszikus értelemben vett rajztanár aki felsőoktatási intézményekben tanított diákokat, illetve rajztanárokat is képzett ki. A lényeg, hogy rajztanítás közben azt tapasztalta, hogy olyan problémák jelentkeznek amivel eleinte nem tudott mit kezdeni illetve nem tudta hogyan segítsen az egyes diákoknak amikor ezek a problémák felmerülnek.
Aztán azt figyelte meg, hogy egyik nap az egyik diáknak még nem ment a rajzolás a következő alkalommal pedig már sokkal jobban le tudta rajzolni azt amit látott maga előtt. Úgy, hogy nem adott neki különösebb információkat. Továbbá nem értette miért van az, hogy pl. egy egyenes vonalat valaki ívesnek rajzol vagy éppen fordítva. Tehát, hogy miért nem azt rajzolják le viszonylag elég pontosan amit látnak.
Ehelyett sok esetben teljesen más vonalakat formákat alakítanak ki a papíron. Itt már ugye nem kezdő rajzolókról beszélünk. Itt a legtöbben arra gondolnak, hogy magával a rajzolással van a gond mármint a rajzolás technika gyakorlati megvalósításával és sokaknak emiatt nem sikerül úgy visszaadni amit látnak. A Betty Edwards pont ezt ismerte fel, hogy a lényeg nem ebben rejlik.
Tehát ezek a kérdések nem hagyták nyugodni és elkezdte megfigyelni a diákokat illetve kommunikált is velük ezekről a megfigyeléseiről. A lényeg, hogy mert változtatni és mert másképpen ránézni a dolgokra mivel a gyakorlatban azt tapasztalta, hogy vannak problémás területek a rajztanítás során amivel nem tud mit kezdeni. Amely problémákra az eddigi tudása képessége a megtanult dolgok és megszerzett tapasztalatai nem voltak elegendőek.
Nálam is volt olyan rajztanár a rajztanfolyamon aki négyszemközt elmondta, hogy elmagyarázza a diákoknak hogy mit csináljanak de ha probléma lép fel nem igen tud nekik olyan tanácsot adni ami segítené őket vagy olyan gyakorlati útmutatást adni ami megoldást jelentene a fennálló nehézségre.
Tehát mivel képes volt nyitni egy új és ismeretlen nézőpont felé ahol válaszokat remélt, emiatt meg is találta azokat a válaszokat amelyek által jobban megértette mi is igazából a realisztikus rajzolás lényege.
Hogyan kapcsolódik a rajzoláshoz a jobb agyfélteke?
Tehát Betty Edwards felismerte a realisztikus rajzolás lényegét de inkább pontosabb az a megállapítás, hogy leszűrte a lényeget egy olyan rostán amin keresztül nagyon sok minden fennakadt ami a hagyományos rajztanítás során tanítanak. Nem azért mert ezek a dolgok nem helyesek hanem azért mert nem annyira fontosak. Így a realisztikus rajzolás lényege nagyobb fókuszt kapott, emiatt hatékonyabban tudta használni tanítványainál. Tudott konkrét használható tanácsokat adni tanítványainak nem csak általános információkat a rajzolásról, amiben könnyen el lehet veszni ha figyelmünket nem a lényegre összpontosítjuk.
Volt egy agykutató ismerőse a Betty Edwardsnak akivel beszélgetett sokat a rajzolás és az agy kapcsolatáról és összekapcsolták a rajzolást a jobb agyféltekével. Nagyon fontos itt kihangsúlyozzam. Ez nem egy bizonyított tény. Eleve nagyon keveset tudunk az agyunkról hogy az hogyan működik. Betty Edwards a saját megfigyeléseit és a jobb agyfélteke tulajdonságait összekapcsolta és így született meg a jobb agyféltekés rajzolás.
Az én véleményem, hogy amikor rajzolunk, sőt bármilyen tevékenység közepette a két agyfélteke összedolgozik vagyis kiegészítik egymást. Fizikailag is össze vannak kapcsolva.
Nagyon jó példa erre a beszéd amit a bal agyféltekének tulajdonítanak miközben ezzel párhuzamosan a hangsúlyért a hangleejtésért a szavak ritmusáért a jobb agyfélteke a felelős. De persze ilyen alapon ezeket sem vehetjük készpénznek.
Szóval a lényeg, hogy az agy egy sokkal dinamikusabb és összetettebb rendszer minthogy külön részekre tudjuk szedni és úgy vizsgálni a működését. Persze vannak területek az agyon belül amiket lehet mérni, hogy aktívabbak de ez nem jelenti azt, hogy az agy más része ilyenkor nem működik vagy nem kapcsolódik hozzá.
Akkor a jobb agyféltekés rajzolás átverés?
Nem, egyáltalán nem erről van szó. Ez egy figyelemfelkeltő cím amire az emberek felkapják a fejüket. Ha azt mondom gyere el egy rajztanfolyamra és tanulj rajzolni akkor azt mondod, hogy minek menjek nem tudok rajzolni (rengeteg tévhit van a rajztanulással, rajzolással kapcsolatban). Ha azt hallod, hogy jobbagyféltekés rajztanfolyam akkor azt kérdezed. Mi ez? Tényleg meg lehet tanulni pár nap alatt rajzolni? (Nem pár nap alatt nem fogsz megtanulni rajzolni).
A lényeg, hogy elkezd érdekelni a dolog mert a rajztanulás be lett csomagolva egy másik köntösbe ami első ránézésre tetszetősebb a legtöbb ember számára.
A jobb agyféltekés rajzolás egy működőképes dolog de nem a neve miatt. Illetve ami a lényeg és ami egy elég nagy tévhit az emberek fejében, hogy a jobb agyféltekés rajzolás és a „hagyományos” rajzolás között nincs számottevő különbség. Lényegében ugyanarról van szó.
Mi a különbség a jobb agyféltekés rajzolás a jobb agyféltekés rajzolás és a jobb agyféltekés rajzolás között?
Bizony óriási különbségek lehetnek.
Tisztázzuk a lényeget!
Az eredeti Betty Edwards által kidolgozott jobb agyféltekés rajztanfolyam 5 napos. Nem kezdőknek lett kidolgozva elsősorban de kezdő rajzolók is elkezdhetik. Leginkább a térből rajzolás van előtérben az 5 nap alatt. Fontos tudni, hogy a térből és a képről rajzolás között nagy különbség van (ezt sokan nem tudják vagy nem látják át akik ismerkednek a rajzolással vagy akik laikusok a témában).
Gondoljunk bele, hogy 2-3 napos jobb agyféltekés rajztanfolyamokon hogyan lehet átadni az 5 nap tananyagát? Tehát eleve nagyon nehéz objektíven válaszolni a jobb agyféltekés rajztanfolyamokkal kapcsolatos kérdésekre.
Valljuk be őszintén, hogy egy 2 és egy 5 napos rajztanfolyam között óriási különbségek lehetnek. Éppen ezért én azt javaslom, hogy ne azt nézd mi a címe a rajztanfolyamnak amire el akarsz menni hanem érdeklődj és kérdezz az adott oktatótól, hogy mi az amit a rajztanfolyam megtanít. Hova lehet eljutni stb. Ezzel párhuzamosan nagyon fontos lenne, hogy te is tisztában legyél azzal, hogy mit szeretnél megtanulni vagy miért szeretnéd elvégezni a rajztanfolyamot.
Én is nevezem jobb agyféltekésnek is a rajztanfolyamot amit tartok de leginkább csak azért mert az emberek így ismerik, így keresnek rá.
Ezzel párhuzamosan az évek alatt egyedi feladatokat dolgoztam ki és még inkább leszűrtem a lényegét a realisztikus térből és képről rajzolásnak. Minden feladat amit a tanfolyamon csinálunk egyedi kidolgozás amelyeket úgy készítettem, hogy gyakorlati megoldás legyen azokra a gyakran felmerülő problémákra amelyekkel rajztanítás során a legtöbb embernél találkoztam.
Milyen szempontokat vegyél figyelembe amikor jobb agyféltekés rajztanfolyamot vagy rajztanfolyamot választasz?
- Először is tisztáznod kell magadban, hogy mit szeretnél elérni? Ha csak kíváncsi vagy az is teljesen jó. De akkor se mindegy, hogy élvezed a rajztanfolyamot és hasznos-e számodra vagy nem.
- Szóval egy kicsit képbe kellene kerülni a rajztanulást és a rajzolást illetően. Ehhez viszont információkra van szükséged. Amiket más emberektől és az internetről fogsz megkapni. Ez is egy ilyen fórum.
- Tisztázzunk pár dolgot mielőtt illúziókba merülve választanál rajztanfolyamot magadnak.
- Pár nap alatt nem fogsz megtanulni rajzolni!
- Viszont ha minőségi a rajztanfolyam akkor pár nap alatt megmutatkozhat a figyelmi állapotod a rajzolásban amit úgy élhetsz meg, hogy egy óriásit fejlődtél.
- Nem leszel rajzművész vagy festőművész pár nap alatt!
- Rajzolni megtanulni tudatos figyelem, koncentráció és gyakorlás. Nem pedig valamiféle misztikus elvont képesség, ne adj isten tehetség amire születni kell. Nincs semmilyen humbuk vagy kapcsológomb amit ha megnyomunk akár a jobb agyféltekédben vagy bárhol máshol akkor hirtelen azon kapod magad, hogy tudsz rajzolni.
- Kérdezd meg az oktatótól, hogy mi a rajztanfolyam lényege. Nálam az, hogy a 4 nap alatt megmutatom, hogy a figyelmi állapotod amit a mindennapokban használsz mit jelent a realisztikus rajzolásban. Ezen belül figyelemfejlesztés és sok sok rajzolás. A rajztanfolyam részletesebb leírása >>
- Ezzel kapcsolatban nagyon fontos kérdés, hogy képről vagy térből rajzolást tanulsz az adott rajztanfolyamon? Nem mindegy és persze az se, hogy te mit szeretnél vagy mit tudsz a kettő közti különbségről.
- NAGYON FONTOS!! A rajztanulás során használtok-e bármiféle segédeszközt? Gondolok itt például vonalzóra vagy rácshálóra ami nagyon leegyszerűsíti a rajzolást viszont egyáltalán nem fejleszti a figyelmed. Ezen túl téves képet kapsz magadról és arról, hogy hogyan tudsz jelenleg rajzolni.
- Hány napos a rajztanfolyam és mi történik azokban a napokban? Persze ha pár nap alatt meg akarsz tanulni rajzolni mert nincs időd többet rászánni….hát te tudod. A tapasztalattal mindenképpen nyersz csak a kérdés, hogy tudod-e tényleg így nézni.
- Nézd meg a rajztanfolyamon készült rajzokat. Azt is nézd meg hány éve tanít az oktató és mennyi rajz gyűlt össze. Ha valaki több éve tanít és csak 30-40 rajz van fent az oldalon az elég furcsa. Természetesen nézd meg az oktató rajzait is. Van-e olyan rajza ami térből van rajzolva ha ezt szeretnéd elsajátítani.
- Pénz visszafizetési garancia van-e?
- Ne azt nézd mi a címkéje a rajztanfolyamnak hanem kérdezz utána mit tartalmaz a rajztanfolyam.
Hány éves kortól ajánlott a jobb agyféltekés rajztanfolyam?
13 éves kor alatt nem szoktam javasolni. Nálam négy nap elég komoly koncentrációról beszélünk és főleg térből rajzolunk ami nehezebb,mint képről. A tapasztalatom az (de van ellenpélda is természetesen), hogy 13 éves kor alatt nehezebb ezt a fajta figyelmet (amivel a felnőtteknél dolgozunk) előhozni illetve még nem annyira aktív mondjuk inkább így.
Ettől függetlenül el szoktam vállalni fiatalabbakat de csak saját felelősségre. Mindenképpen egyeztetni kell velem ha gyerek szeretne részt venni a rajztanfolyamon.
Sokkal inkább javaslom a magánórák keretein belül való foglalkozást. Vagy olyan tanfolyamot ami gyerekeknek van kidolgozva.
A jobb agyféltekés rajztanfolyam csak másolni tanít meg?
Nem lehet egyértelmű igennel vagy nemmel válaszolni. Egyrészt azért nem mert ahogy fentebb írtam jobb agyféltekés rajztanfolyam és jobb agyféltekés rajztanfolyam között óriási különbségek lehetnek.
A másik pedig az, hogy nagyon sok tévhit van a rajzolással kapcsolatban a fejekben így a kérdések is nagyon gyakran tévhitekre alapulnak.
Például a címben szereplő kérdés is egy ilyen kérdés. Elmagyarázom miért.
Rajzolás, realisztikus rajzolás, másolás, képről rajzolás, térből rajzolás, képzeletből rajzolás, segédeszközök használat rajzolás közben, emlékezetből rajzolás. Ezek olyan gócpontok a rajzoláson belül amikkel tisztában kell lenni mit jelentenek.
Szögezzünk le valamit szinte minden rajzolás másolás. Az nem mindegy, hogy hogyan valósul ez meg.
- Realisztikus rajzolás:
Egy rajz akkor lesz a legélethűbb ha visszaadjuk azt amit az életben magunk előtt látunk ehhez viszont minél pontosabban le kell másolnunk/rajzolnunk azt amit látunk. Ez tényleg szó szerint kell érteni úgy ahogy le van írva és valóban ennyire egyszerű így elméletben.
- Képről rajzolás:
Egyértelműen lemásoljuk azt amit látunk.
- Mi az ami nagyon fontos kérdés itt? Hogy maga a másolás vagy rajzolás csak a saját figyelmünkre hagyatkozva történik vagy segédeszközöket is használunk. Például rácsháló, vonalzó vagy bármilyen egyéb segédeszköz. Mind két esetben másolásról/rajzolásról van szó de nem mindegy, hogy segédeszközökkel vagy anélkül. Ha segédeszközöket használsz akkor nem fejleszted a figyelmed.
- Nincs baj a segédeszközök használatával csak tudjuk, hogy egy így elkészített rajz meg a saját figyelmünkre hagyatkozva elkészített rajz között a belefektetett figyelem energiát tekintve jelentős különbség van. Nem beszélve arról, hogy az utóbbi sokkal jobban fejleszt míg az első nem igazán.
- Ha segédeszközökkel tanultál rajzolni vagy éppen ebben a fázisban vagy akkor javaslom, hogy hagyd el őket abban az esetben ha fejlődni szeretnél a rajzolásban.
- Térből rajzolás:
Bármilyen meglepő itt is lemásoljuk azt amit látunk. A különbség abban van, hogy 3 dimenziót kell 2 dimenzióssá alakítani a rajzolás során. De ettől függetlenül ugyanúgy másolás. Olyan mint amikor egy fényképezőgép csinál egy képet a térből sík lesz és amikor megnézzük a képet belelátjuk a mélységet és teljesen életszerű. Erre az ember is képes csak persze nem úgy ahogy egy fényképezőgép. A folyamat lényege ugyanez. Tehát ez is másolás!
A térből rajzolásra szokták mondani, hogy rajzolás és a képről rajzolásra pedig, hogy másolás. Kihangsúlyozom megint, hogy mind kettő másolás és rajzolás egyben. De mégis óriási a különbség lerajzolni egy térbeli formát meg lerajzolni egy képet.
- Képzeletből rajzolás:
Még meglepőbb lesz, ez is másolás egy bizonyos értelemben. Persze másképpen mint a képről és térből rajzolás de az. Több módja lehet a képzeletből rajzolásnak. De a nevében is benne van, hogy egy olyan képet rajzolsz/másolsz le amit a lelki szemeiddel látsz. Kép(s)zeletből való rajzolás. Ha leegyszerűsítem akkor egy képet másolsz. Amit nem „kívül” hanem „belül” látsz. Na persze a gyakorlatban ez nehezebb.
Ha már tudsz képről de elsősorban térből rajzolni élőben akkor könnyebb dolgod lesz a fejedben lévő képeket lerajzolni/másolni. Pontosabb az a megfogalmazás, hogy könnyebb dolgod lesz kigyakorolni a képzeletből való rajzolást ha már van erős alapod a térből rajzolásban. Ez főleg arra a fajta képzeletből rajzolásra vonatkozik amikor viszonylag realisztikus rajzokat akarunk létrehozni fejből vagy mondjuk szürreális formákat akarunk megjeleníteni.
A képzeletből rajzolásnak az egyik módja amikor van egy konkrét elképzelésed amit belül látsz és azt akarod lerajzolni. A másik amikor nincs nagyon konkrét vagy egyáltalán semmi és elkezdesz rajzolni és a kialakuló forma vagy formák adnak ihletet = belső képeket arra vonatkozóan, hogy milyen irányba haladjon tovább a forma/formák kialakítása. Kihangsúlyozom ez másolás. Belül látod a képet és lemásolod attól függően mennyire látod tisztán.
Ami miatt nehezebb képzeletből rajzolni az az, hogy míg a külső képet nagyon tisztán látod és valamennyire rögzített addig a belső kép dinamikus és nem olyan éles általában. Itt igazából amit fejleszteni lehet az a képzeletből való rajzoláson keresztül a belső képi világunk minél tisztábban látása és fókuszálása.
- Emlékezetből való rajzolás:
Azt hiszem ezen nem nagyon van mit kifejteni. Láttál valahol egy képet legyen az térbeli vagy két dimenziós. És ezt az emlékképet előhozod és lemásolod. Itt már kavarodik a dolog a képzeletből való rajzolással csak nem egy elképzelt képet rajzolsz/másolsz le hanem egy korábban látott képet.
Szerintem ez a legnehezebb rajzolási vagy másolási módszer, viszont az is biztos, hogy olyan területeket mozgat vagy indít be az agyban amiket nem biztos, hogy kihasználunk a mindennapi élet során.
- Összefoglalva a lényeget:
Bármelyik rajzolási módszer lényegében másolás. Az nem mindegy, hogyan valósul meg a másolás ahogy ezt fentebb ki fejtettem. Másolás és másolás rajzolás és rajzolás között óriási különbségek lehetnek de az tény, hogy lényegében a legtöbb esetben másolásról van szó.
Ebben a megvilágításban a fő kérdésünk „a jobb agyféltekés rajztanfolyam csak másolni tanít meg?” már nem igazán értelmezhető.
Pár nap alatt amúgy se tudsz megtanulni a fejedből rajzolni ez hosszú folyamat és gyakorlás eredménye. Mindenképpen az alapja lehet ennek az, hogyha tudsz realisztikusan rajzolni/másolni térből.
A hagyományos értelemben vett rajzolás megtanít képzeletből rajzolni?
Először is nagyon fontos amit már fentebb kifejtettem, hogy nincs számottevő különbség a jobb agyféltekés rajzolás és a hagyományos értelemben vett rajzolás között. Jobb agyféltekés rajzolás alatt az eredeti Betty Edwards által kidolgozott rajztanfolyamot értem.
Korábbi blogbejegyzés a témáról…
A hagyományos értelemben vett rajzolás a térből rajzolást tanítja (tehát másolás). Ezen belül nagyobb hangsúlyt fektet azokra a megtanulható tudás anyagra amit rajzolás során fel lehet használni. Például a perspektíva, anatómia, kockológia és különböző térbeli testek, formák, állatok, növények, csendélet, tájkép, emberábrázolás, portré stb.
Mivel eleve a térből rajzoláson van a hangsúly ha valaki jól elsajátítja akkor már közelebb kerül a képzeletből való rajzolási képessége fejlesztéséhez.
A jobb agyféltekés rajzolás (eredeti) kihegyezte a ceruzákat és ezzel együtt a rajzolás lényegét is a figyelemre és arra, hogy azt rajzoljuk amit látunk.
Ezzel párhuzamosan a hagyományos értelemben vett rajz tanítási módszer is fontosnak tartja a megfigyelést de maga a megfigyelés ténye és gyakorlata kissé elvész a különböző megtanult előre legyártott tudásanyag sűrűjében. Különböző sémák dominálnak jobban a rajzolás során amelyek működöképesek de mégis elvonják a lényeget a figyelem lényegre való összpontosításáról.
Fontos, hogy realisztikus rajzolás megvilágításában nézem a két rajztanítási módszert.
Tehát az én meglátásom, hogy a kettőt lehetne még inkább összemosni de igazából nem is beszélhetünk két külön módszerről. Erre mindenki rájön saját magától is ha beleássa magát és a gyakorlatban is megtapasztalja a realisztikus rajzolás lényegét.
Tehát képzeletből semmilyen módszer nem fog megtanítani rajzolni, legalább is én ilyenről jelenleg nem tudok. Ha tudsz ilyet jelezd felém kérlek.
Hogyan tudod gyakorolni a képzeletből való rajzolást?
Első lépésben meg kell tanulj térből rajzolni. Tegyük fel, hogy már megy és szeretnél emberi mozgásokat ábrázolni képzeletből.
Amit én javaslok, hogy vegyél egy rajz próbababát és kezd el másolni/rajzolni mindenféle beállításban. Csak vonalakkal vázlatosan visszaadva a térhatású mozgást amit beállítottál. Ha már jó sokat megrajzoltál akkor kezdj el a fejedből rajzolni hasonló mozgásokat. Nem kell tudnod hozzá a rajzanatómiát de ha tudod nem hátrány. Elég ha csak a tapasztalataidra támaszkodva megrajzolod azokat az arányos formákat amiket korábban másolás után rögzítettél magadban. Ebben a fázisban már van annyi tapasztalatod a rajzolásról és a figyelmed is olyan szinten van, hogy fogod látni ha valami nagyon nem stimmel a formával amit rajzoltál.
Ekkor változtass addig amíg az arányos helyes képet nem látod magad előtt. Ha nem megy akkor állítsd be a próbababát és nézd meg hol van az eltérés és az alapján változtass. Ha ezt is sokat csinálod egyre ügyesebb leszel benne és egyszer csak azon veszed észre magad, hogy tudsz képzeletből emberi testet és mozgásokat ábrázolni.
Tehát így tud segíteni a megszerzett tapasztalat, hogy fejleszd a képzeletből való rajzolási képességed.
Ezt a folyamatot át tudod vinni bármilyen más formára is is amit szeretnél rajzolni. Sok gyakorlás és kitartás kell hozzá.
Jobb agyféltekés rajzolás könyvből meg tudok tanulni rajzolni?
Az egész dolog ott kezdődik, hogy saját magadtól is meg tudsz tanulni rajzolni. Mindenféle ismeret vagy előképzettség nélkül. A rajzolás egy nagyon egyszerű folyamat viszont ezzel párhuzamosan nagyon nagy figyelmet és koncentrálást igényel. A figyelmednek olyan rétegeit mozgatja meg és sarkalja együttműködésre amiket lehet az élet színterén nem mindannyian vagy nem úgy használunk.
Tehát a rajzolás lényegi része ahogy és amire figyelni kell az mindenki számára könnyen megérthető. A gyakorlati kivitelezés viszont már nagyon egyén függő, hogy ki milyen viszonyban van a saját figyelmével mennyire képes azt tudatosan irányítani, mennyire kitartó stb.
Azt lehet mondani, hogy kettős a rajztanulás ilyen szempontból.
Visszatérve a jobb agyféltekés rajzolás könyvhöz. Igen meg tudsz belőle tanulni rajzolni, ahogyan más könyvekből is meg tudsz tanulni rajzolni. Viszont az, hogy meg is tanulsz könyvből rajzolni az egyáltalán nem biztos. Ez maximálisan tőled függ. A könyvben lévő tematika működőképes. Az, hogy számodra hogyan jön át az információ mit teszel meg a gyakorlatban az már rólad szól.
Nekem többen visszajelezték, hogy nem tudtak könyvekből megtanulni rajzolni. Nyilván azok akik megtanultak könyvekből rajzolni azokkal nem valószínű, hogy összefutok a rajztanfolyamokon. Így ez a statisztika nem annyira mérvadó viszont jelzi, hogy vannak többen akik nem tudtak megtanulni könyvből rajzolni.
Én azt javaslom számodra, hogy vegyél egy könyvet lehet ez a jobbagyféltekés rajzolás könyv is és próbáld meg. Ha kitartó vagy és gyakorolsz akkor minden bizonnyal meg tudsz tanulni rajzolni. Viszont ezt nem pár nap alatt fogod megtenni. Ahogyan pár nap alatt egyik tanfolyam sem tanít meg rajzolni.
Miből áll egy jobb agyféltekés rajztanfolyam?
Ez megint egy olyan kérdés amire nehéz egyértelműen és egyszerűen válaszolni. Azt lehet leírni, hogy az eredeti Betty Edwards által kidolgozott (5napos) jobb agyféltekés rajztanfolyam miről szól. Erre mindjárt visszatérünk.
Ahogy fentebb említettem 2-3 napos jobbagyféltekés rajztanfolyam és egy 5 napos rajztanfolyam között óriási különbségek lehetnek. így minden esetben a Te felelősséged, hogy utána járj az adott iskolánál oktatónál, hogy miről szól a náluk hirdetett jobb agyféltekés rajztanfolyam.
Nézzük meg akkor hogyan épül fel Betty Edwards jobb agyféltekés rajzolás című könyve:
- A könyv úgy van felépítve, hogy az elmélet mellé mindig gyakorlati feladatokat is társulnak. Tehát konkrétan tudod gyakorolni azt ami le van írva a könyvben. Végig vezet a rajzolás alapvető készségein. Emellett összekapcsolja a jobb agyfélteke működését és az érzékelés vagyis a figyelmünk használatát rajzolás közben.
- Szóba kerül a jobb és bal agyfélteke közötti különbség működésük és viszonyulásuk a rajzoláshoz.
- Szóba kerül, hogy kapcsolunk be jobb illetve bal agyféltekés üzemmódba. Ezt feladaton keresztül is végigviszi.
- Új perspektívába helyezi a rajztanulást azt vallja, hogy mindenki számára megismerhető és megtanulható a rajzolás folyamata.
- 5 alapvető készségre bontja a rajzolás folyamatát. 5 készség amit muszáj érzékelni egy élethű rajz elkészítése során.– Szélek érzékelése-Terek és formák érzékelése-Arányok érzékelése-Tónusok érzékelése-Az egész érzékelése
- Külön foglalkozik a negatív terek érzékelésével amit a jobb agyféltekéhez kapcsol.
- Térből és képről rajzolás
- Portrérajzolás
- Belső terek rajzolása
- Kézrajzolás
- Csendélet
Az, hogy máshol milyen egy jobb agyféltekés rajztanfolyam annak utána kell járni.
Azt tudom még leírni, hogy nálam miről szól a rajztanfolyam:
Jelenleg egy 4 napos rajztanfolyam van kidolgozva nálam. Aminek a lényege a térből rajzolás de emellett rajzolunk képről is. Térből rajzolni nehezebb és fejlesztőbb is egyben, mint képről.
Az egész rajztanfolyamnak a lényege a figyelmed fejlesztése illetve megmutatkozása a rajzoláson keresztül. A legtöbb ember nem tudja mire képes a figyelmével a rajzolásban. A 4 nap alatt ezt mutatom meg, hogy Te éppen hol tartasz ebben. Ezt biztos, hogy több, mint amit gondolsz magadról.
A feladatok amiket használunk a rajztanfolyamon saját fejlesztések amiket 11 év alatt dolgoztam ki illetve jelenleg is folyamatosan dogozok ki feladatokat annak függvényében, hogy milyen problémákat tapasztalok a rajzolás illetve a rajztanítás során.
Teljesen kezdő szintről indulunk, tehát bárki elkezdheti 13 éves kor felett.
Nem tartom jobb agyféltekésnek a rajztanfolyamomat mivel egyáltalán nem tartom fontosnak ezt a jelzőt. Illetve már teljesen egyedi feladatokkal és látásmóddal dolgozok. Továbbá az eredeti jobb agyféltekés rajztanfolyam 5 napos ez meg 4. Amivel a rajztanfolyamon végig dolgozunk az a figyelmed tudatos irányítása és az, hogy mi az ami ezt blokkolja adott esetben. A realisztikus rajzolásban nincs új a nap alatt. Ezelőtt ezer évvel is így és ezekre kellett figyelniük azoknak akik realisztikus rajzolásra adták a fejüket.
Rajztanfolyamról részletesebb leírás>>