Rajz és szakrális geometria (aranymetszés).
Minden élő szervezetnek van egy szabály szerint történő felépítése. Mind a növényeknek és állatoknak úgy az embernek is. Arányosan épül fel a testünk minden egyes része így az arcunk, fejünk is. Akit bővebben érdekel ez a téma az utána járhat az aranymetszés-szakrális geometria témakörében. Röviden arról van szó, az aranymetszésen keresztül matematikailag kiszámítható és felépíthető egy élő szervezet. Körülbelül olyan, mintha a természetet ezen belül az embert is matematikusok terveztek volna meg…kicsit furcsán hangzik de érdemes utána nézni akit érdekel. Persze ez lehet csak egy program is ami belénk van kódolva és amibe bele vagyunk ragadva. Ha ez így van akkor bármikor meg tudjuk változtatni.
Na de, hogy kapcsolódik ez a rajzoláshoz illetve az emberi fej rajzolásához?
Nagyon sokat tud segíteni egy fej megrajzolásakor ha ismerjük az arcunkon fejünkön felfedezhető arányokat. Ez lehet számunkra egy útmutató amelyeket ha betartunk akkor már nem nagyon tudjuk arányaiban elrontani a rajzot.
Elsősorban ezeket az arányokat a térből rajzoláskor használjuk és akkor érvényesek a legtöbb ha az akit rajzolsz a nagyjából egy magasságban van veled akár szemből akár oldalról. Ha például picit alacsonyabban vagy magasabban vagy akkor bizonyos arányok megváltozhatnak.
Az emberi fej arányai oldalról Az emberi fej arányai szemből
Nézzük meg ezeket a főbb arányokat a fejen:
Fej és a szem kapcsolata:
A legfontosabb arány, hogy a szem a fejünkön középen van (az ábrák segítenek). Az állunk alsó része és a koponya teteje (legmagasabb pontja). Ha már csak ezt betartod arányaiban nem lehet olyan rossz a rajzod. Oldalról és szemből is érvényes természetesen. Akár a tükörbe is beállhatsz és leellenőrizheted, hogy szabályos vagy-e? :). Persze nem milliméter pontosságról beszélünk. Pici, apró eltérések lehetnek.
Szemek közötti távolság:
A két szem között egy szemnyi a távolság, ez megint csak egy nagyon fontos arány amire érdemes odafigyelni. Már csak azért is mert egy fej rajzon a szem a leghangsúlyosabb rész, igazából erre a területre kellene a legtöbb figyelmet ráirányítani. Apró eltérések itt is lehetnek. Például valakinek közelebb vagy távolabb ülnek a szemei bár ez lehet, hogy csak úgy látszik, például azért mert valakinek mélyebben ül a szeme vagy nők esetében a szempilla, szemfesték eléggé meg tudja másítani a dolgokat. A lényeg, hogy ha figyelünk erre az arányra akkor ki tudjuk mérni a két szem közötti távolságot és ha tényleg közelebb ül valakinek a szeme akkor az csak ilyen 2-3 mm-es eltérés. Bizony ilyen apró eltéréseket is észreveszünk, mivel nagyon sok arcot látunk nap, mint nap és észre vesszük ha valami picit jobban eltér a megszokottól.
Orr szélessége:
Az orr egy szemnyi széles vagyis a belső szemzugokkal van egy vonalban alul ahol a legszélesebb az orrunk. Itt is ugyanaz érvényes amit a szemek közti távolságoknál leírtam, hogy pici eltérések lehetnek és vannak is. Tehát nagyon fontos az, hogy ezek az arányok egy útmutató számodra mint egy mankó amire lehet támaszkodni de a legfontosabb, hogy azt rajzold le amit látsz. Általában előfordul, hogy az orr egy picit szélesebb mint egy szemnyi.
Száj szélessége:
A száj két szemnyi széles másképpen megfogalmazva a szemközéppel van egy vonalban a száj széle. Az eltérések ebben az esetben is a fent tárgyaltak szerint érvényesek. Itt az a gyakoribb, hogy inkább picit keskenyebb a száj.
A fül teteje, alja:
A fül teteje a szemhéj szemöldök között helyezkedik el itt már kicsit nagyobb rugalmasságot engednek az arányok. A fül alja az orr alja és a felső ajkunk teteje közé esik. Figyelni kell arra, hogy ha például oldalról rajzolunk valakit, hogy ha egy picit is eldönti a fejét az illető akkor ebben az esetben a fül teteje alja igen csak furcsa helyekre eshet ilyenkor nem kell kétségbe esni hanem bízni a szemünkben és lerajzolni azt amit megfigyeltünk. Fentebb ezért említettem azt, hogy ezek az arányok akkor érvényesek ha a rajzoló és a modell szeme nagyjából egy síkban vannak és a modell egyenesen előre fele tartja a fejét.
Az arc arányai:
Itt inkább a második ábrát figyeljük.
Az arcot három egyenlő részre tudjuk osztani ez segíthet az orr aljának a meghatározásában. Az első a szemöldök vonala és a hajunk alsó része ahol elkezdődik. Ez egy rész és ugyanekkora távolságra van a szemöldök vonalától lefele az orrunk alsó része. Ha még egyszer vesszük ezt a távolságot akkor pedig megkapjuk az állunk alsó részét. Így egyenlő három részre tudjuk osztani az emberi arcot. Természetesen itt is enged gyakorlati eltéréseket az aranymetszés.
A száj elhelyezkedése az arcon:
Az orrunk és az állunk között található méghozzá úgy, hogy ha megfelezzük az orrunk és az állunk közti távolságot akkor erre a vonalra rajzolhatjuk az alsó ajkunk legalsó pontját. Tehát kicsit közelebb van az orrunkhoz a száj mint az állunkhoz. Ez is például apró dolog de nagyon fontos ha nem figyelünk rá vagy ha eltúlozzuk látszani fog a rajzunkon.
Ezek a legfontosabb arányok az emberi fejen ha ezeket betartod rajzolás közben (elsősorban térből rajzolásnál segít, hiszen fotóról bármilyen távolságot van időnk megfigyelni jobban, vagy akár mérhetünk is a ceruzánk segítségével) akkor egy arányos rajzot fogsz tudni készíteni.