Rajzolás térből:
Egy térbeli forma lerajzolása nagyobb figyelmet, koncentrálást igényel, mint ha fotóról sík felületről rajzolunk. Nagy különbség van a két látásmód között egy térbeli rajz elkészítése érdekesebb, izgalmasabb de ugyanakkor fárasztóbb is tud lenni. A térből rajzolás jobban fejleszti a koncentrációs képességedet. A legtöbben sík felületről könnyebben lerajzolnak egy formát, mint térből.
Miért is lehet ez?
Egy térbeli formának van mélysége, viszont a papírnak vagy a sík felület amire rajzolunk annak nincs. Pontosan ezért becsapós tud lenni az, hogy mit látunk és mi az amit a papírra fel tudunk rajzolni. Emiatt nehezebb a térből rajzolás elsősorban. A térbeli formának a mélységét nem tudjuk a papírra belerajzolni. Ettől függetlenül mindenki látott már élethű „térbeli” rajzokat, persze ezek a rajzok is síkban vannak csak belelátjuk a mélységet. Ez azért van mert a minket körülvevő térbeli formákat is tudjuk síkban látni és ez visszafele is működik, síkból is tudjuk térben látni a formákat.
Tónusozás:
Fontos itt megemlíteni, hogy önmagában a tónusozástól nem lesz térbeli egy rajz. Biztos látott már vonalas rajzokat mindenki amelyeken nincs szín vagy tónus mégis teljesen térbeli hatásúak. Igen, a tónusozás nagyon sokat számít a térbeli hatás elérésében főleg azoknál a formáknál amelyeknek nem nagy mélységük van. Például egy arc. A tónusozástól sokkal élethűbb realisztikusabb lesz egy rajz és a térhatást is felerősíti de ha nincs „jól” megrajzolva maga a forma akkor a tónusozás se tud rajta segíteni.
Visszatérve a térbeli formákhoz mivel a papírunk sík ezért célszerű azt csinálni, hogy könnyebben lerajzoljuk az adott formát, hogy a látásunkkal átalakítjuk a teret síkká. Ebben az állapotban úgy kell látnunk mintha egy fotót néznénk, vagyis a teret a mélységet ki kell zárni abból a képből ami előttünk van. Amikor ezt meg tudjuk csinálni olyan mintha egy fotóról rajzolnánk. Ebben az a nehéz, hogy általában mindenki térben lát és eleinte nehéz úgy látnunk a minket körbe vevő világot, hogy sík legyen. Ez belül egy döntés és felismerés kérdése, hogy észrevesszük, megtapasztaljuk így is lehet nézni a formákat, na és persze gyakorlás.
Egy szem a rajzolásban:
Ebben tud segíteni az ha csak egy szemmel nézzük a lerajzolandó formát. Amikor egy szemmel nézünk valamire, valamennyire kiesik a tér és ha erre még tudatosan rásegítünk akkor már tényleg úgy tudunk látni mintha egy fényképet néznénk, ahol nincs semmi távolabb vagy közelebb csak jobbra-balra, fel és le. Gondolj bele, hogy a rajzpapíron is ezek az irányok vannak csak és így már tényleg azt rajzolhatod amit egy az egyben látsz.
A lényeg:
Tehát a tér átalakítása a látásunkkal a kulcs ahhoz, hogy könnyebben letudjuk rajzolni a térbeli formákat. Ebben tud segíteni még pluszban a negatív terek figyelése rajzolás közben.
Ha ezt a látásmódot elsajátítja valaki akkor bármilyen térbeli formát le fog tudni rajzolni, persze elengedhetetlen a gyakorlás és a figyelem.
Rajzolás fotóról:
A fotóról való rajzolásnál a térhatás nem játszik közre ezért van egyszerűbb dolga a rajzolónak. A kezdő rajzolóknál szokott előfordulni az, hogy egy jó minőségű fotóba belelátják a teret és azt a papíron is érzékeltetni akarják mélység formájában. Ilyen értelemben nem tudunk a papírba mélységet rajzolni ezt az elején már megbeszéltük. Az, hogy valaki „jól” rajzol fotóról az nem jelenti azt feltétlenül, hogy egy térbeli formát is képes hasonlóan élethűen lerajzolni. Viszont megfordítva a dolgot nagyon valószínű, hogy a fotóról való rajzolásban is hasonlóan vagy még realisztikusabb rajzot fog tudni készíteni.
Még egy pár szempont amit érdemes figyelembe venni:
Egy térbeli forma rajzolásánál előfordulhat, hogy mozogni fog a forma. Pl.: ember, kéz, állat, növény.
Ez két dimenziónál nincs így.
Aztán a térbeli rajzolásnál ha természetes fénynél rajzolunk az változni fog ami megint megnehezíti a tónusozását. Mesterséges fénynél ez nem jellemző.
Egy térbeli rajznál nem biztos, hogy annyira bele tudunk menni a részletekbe bár ez nem teljesen igaz ez elsősorban attól függ, hogy mit rajzolunk és milyen távolságra van tőlünk. Minél közelebb van egy forma annál jobban látjuk a részleteket. Egy fotó ha jó minőségű elég részletes tud lenni. Egy térbeli forma lehet sokkal részletesebb, mint egy fotó ha elég közel vagyunk hozzá. A figyelmünk itt is segít minél inkább elmélyülünk annál több részletet fogunk észrevenni. A rajzoló pedig az észrevételeit a gondolatait az érzéseit rajzolja a papírra. A mély figyelem megszűri az érzéseket és a gondolatokat ezért a rajzunk sokkal jobban hasonlít mert csak az észrevétel marad, csak amit látsz.