Kreatív rajzolás.
Két részre kell szednünk a rajzolást és a kreativitást és külön-külön is érdemes megvizsgálnunk ezeket a szavakat, hogy igazából mit is jelentenek. Illetve ki hogyan értelmezi őket. Számodra mit jelent a rajzolás és a kreativitás? Érdemes elgondolkozni rajta.
Rajzolás! Mire gondolsz?
Ugyanis a rajzolás egy elég tág fogalom és amikor valaki ezt a szót használja akkor ez körülbelül olyan mint amikor az Isten szavunkat használjuk. Nagyon eltérő elképzelések lehetnek emberek vagy különböző kultúrák között egy-egy kifejezésre. Ez a rajzolásra is igaz. Nem mindegy, hogy képről rajzolunk vagy térből vagy képzeletből vagy emlékezetből vagy ezeket kombinálva. Vagy hogy éppen minél realisztikusabban akarunk ábrázolni nagyon részletesen vagy csak vázlatot készítünk pár vonalból. Vagy például nincs konkrét elképzelés az ember fejében csak az érzelmeit gondolatait akarja kifejezni vagy ami éppen abban a pillanatban jön és nem fontos, hogy feltétlen realisztikus legyen. Vagy éppenséggel van konkrét elképzelés amit az ember a lelki szemei előtt lát és azt szeretné minél élethűbben ábrázolni. Természetesen lehetne még csűrni csavarni és kombinálni…
Persze ez mind rajzolás de mégis valamennyire külön kell kezelnünk őket. Akiknek nincs tapasztalatuk a rajzolásban azok általában azt gondolják, hogy aki tud rajzolni az bármit, bármikor, bárhogyan lerajzol. Ez olyan mint az aki tud táncolni mondjuk néptáncot az nem biztos, hogy boldogulni fog valamilyen latin tánccal, természetesen meg tudja tanulni de az hogy egy táncstílusban táncol valaki az nem jelenti azt, hogy minden másfélében is profi. A ritmus érzék már adott lesz bármilyen táncról is beszélünk, de a lépések, figurák stb. másabbak lesznek.
Ugyanígy működik ez a rajzolásban is ha valaki tud képről rajzolni az nem biztos, hogy tud térből is de nyilván hamarabb el tudja sajátítani mint az aki teljesen kezdőként áll neki. Szóval vannak átfedések nagyon sok minden hasonló de mégis külön ki kell gyakorolni azt ha valaki különböző oldalakról közelíti meg a rajzolást. Tehát az, hogy hogyan rajzolsz és mit és az hogyan kapcsolódik a kreativitáshoz ez egy nagyon izgalmas kérdés. Konkrét válaszokat azt hiszem nem is igazán lehet adni de hogy mégis közelebb kerüljünk a témánkhoz érdemes megvizsgálni a kreativitás szavunkat is.
Kreativitás a rajzolásban…van ilyen?
Igen természetesen van mint mindenben így a rajzolást is lehet kreatívan csinálni. A kreativitás nem attól függ, hogy mit csinálsz hanem hogy hogyan csinálod az adott tevékenységet. Nagyon röviden és egyszerűen megfogalmazva a félelmeid vagyis a berögződések megszokott sémák szerint éled meg vagy rugalmasan több nézőpontból is meg tudsz vizsgálni valamit és a gyakorlatban is meg tudod élni ezeket az egymástól eltérő gondolkodásmódokat és érzelem világokat.
Egy másik megfogalmazásban a bezárkózással korlátokat emelsz magad köré emiatt a lehetőségeid korlátozottak. Ellenkező esetben a lehetőségek végtelenek vagy legalább is több lehetőséget megnézve és kipróbálva újabb és újabb lehetőségek tárulkoznak fel előtted és ez egy véget nem érő kreatív folyamat. Ezt hívhatjuk kreativitásnak.
A kreativitás nem azt jelenti, hogy az adott egyén mindig a legmegfelelőbb és legjobb döntést hozza vagy, hogy mindent “tökéletesen” megcsinál. Hanem azt jelenti, hogy figyel, elgondol, érez és cselekszik és képes ezt több szinten többször és másképpen megcsinálni függetlenül az eredménytől vagyis addig csinálja amíg a körülményekhez képest a lehető legideálisabb megoldás létrejön. Aki ezt sokat gyakorolja vagy már valamilyen szinten be van neki épülve az képes idővel nagyon gyorsan észre venni a lényeget a dolgokban és eszerint cselekedni. Vagy éppen ellenkezőleg képes azt is megérezni, hogy a jelen helyzetben a “semmit tevés” az ami mint lehetőség újabb lehetőségeket fog megmutatni.
A kérdés az, hogy vajon az ember valódi természetes állapota milyen? Azt hiszem nem olyan mint amit jelenleg az emberiség megél. Egy nagyon jól beprogramozott fogyasztói gondolkodásmódot ahol félünk kiszakadni a birka nyájból miközben az ember álarca egyénileg olyan hatalmasra duzzad, hogy bár látszólag közösségben vagyunk de valójában nagyon távol egymástól.
Azt gondolom a valódi állapotunk a kreativitás ha ez így van akkor ezt nem tudod megtanulni. A félelmeiddel kell szembenézned és megfigyelned, hogy a félelem, mint korlát segítségedre van-e a jelen helyzetben avagy akadályoz.
Az őszinteség egy nagyon jó módszer erre. Tehát az, hogy önmagaddal őszinte vagy. Manapság nagyrészt erre még elég kevés ember képes. Nagyon jó módszer de nem könnyű legalább is az elején mivel az eleje ebben az esetben nem más, mint hogy azt szoktad meg, hogy hazudsz magadnak. A hazugságainkkal azonosulunk amiket természetesen igazságnak gondolunk és emiatt nagyon nehéz szembe nézni és egyáltalán csak megkérdőjelezni ezeket. Az azonosulás olyan mértékű hogy ha tudatosan vagy nem tudatosan lebontasz egy ilyen “igazság-hazugságot” akkor azt éled meg, hogy megsemmisülsz. Extrém esetekben akár öngyilkosság is megfordulhat az ember fejében vagy meg is szakíthatja az életét. A gondolataid a gondolkozás világod és az ehhez kapcsolódó összes érzelem és belső képek elképzelések egy pillanat alatt vagy nagyon rövid idő alatt leomlanak. Első körben elég nagy trauma de ha képes vagy figyelni akkor észreveheted, hogy van itt még valami más is. Ezek alatt a minták alatt tudod megtalálni a kreativitásodat és hagyni hogy mint természetesen a lényedhez kapcsolódó képesség átjárja az életedet. Természetesen mindezen folyamat közben fel is szabadulsz könnyebbnek fogod érezni magadat.
Visszatérve az őszinteséghez konkrétan a benned lévő kérdéseket vagy a testedben lévő érzéseket figyeld meg próbálj velük kommunikálni kapcsolatba lépni velük legyen az bármilyen. Itt kiderül egyből mennyire vagy nyitott és rugalmas vagyis megéled-e a kreativitásodat. A belső és külső korlátaink megvédenek minket ezektől a kérdésektől vagyis az információtól vagyis a valóságtól. Mivel hazugságban éljük az életünket ezért az igazság vagyis a valóság fájdalmas lenne első körben és ezért leblokkoljuk tudatosan vagy nem tudatosan. Ehhez kapcsolódik még egy álomvilág vagy illúzió világ is ami az emberiség elméjébe van tudatosan beleültetve ez több összetevős dolog.
Tehát a lényeg, hogy a kreativitás a természetes állapotod és a beprogramozottság a sémák szerinti gondolkodás és életmód az ami ezt elfedi előlünk. Mielőtt félre értenénk ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek rendszerek olyan programok amelyeket úgy élünk meg hogy segítik az életünket hanem azt jelenti, hogy egyáltalán tudatában vagyunk-e annak, hogy egy program vagy séma az amit éppen működtetek az életemben és ezt bármikor képes vagyok kikapcsolni és megnézni, hogy milyen más lehetőségem van még az adott helyzetben. A legnagyobb “veszély” az emberiség számára a tudatos tudatlanság ami azt jelenti, hogy miközben az emberiség öntudatlan állapotban van az van beleprogramozva az agyába, hogy tudatos és fejlődő lény akinek van szabad döntési joga. Ez a minta azért zseniális találmány mert az ember ilyen állapotában nem akar lázadni, gyökeresen megváltoztatni a dolgokat. Ha nem tudod, hogy be vagy zárva miért akarnál és honnan kiszabadulni? Ezzel szemben egy nyílt diktatúra mindig megbukik csak idő kérdése…
A tudatos tudatlanság az amikor mobiltelefonnal a kezedben lehajtott fejjel sétálsz a szakadás felé és rád szól valaki, hogy vigyázz mert szakadékba fogsz esni. Egy pillanatra felnézel és azt mondod, hogy köszönöm tudom és mintha mi sem történt volna mész tovább…
Ha mintákat működtetsz az nem kreatív viszont nagyon jó nyersanyagok a minták ahhoz, hogy meg ismerkedj a saját kreativitásoddal. Annyi “csak” a dolgod, hogy változást viszel a mintába és megfigyeled mi történik aztán erre reagálsz és tovább formálod. Ez már tudatos teremtő kreatív folyamat…
Ami még a kreativitást blokkolja az az program a fejünkben, hogy van egy végső igazsága az életnek amit fel kell ismerjünk vagy meg kell találjunk. Ez megint csak szűkíti a látómezőt és körvonalaz valamilyen irányba mindenkit, attól függően milyen beállítottságú vagy. Vallásos, spirituális ateista, materialista, alkoholista stb…
Akkor ezek alapján kreatív a rajzolás?
Nos meg kell nézzük milyen rajzolásról van szó:
Képről rajzolás.
Amikor képről rajzolsz az történik, hogy lemásolod az előtted lévő képet. Ezt én nem nevezem kreatívnak hiszen egy mintát másolsz ami nem rossz vagy helytelen dolog, de nem kreatív. Ilyenkor a figyelmedre van szükség, és hogy tudd mire kell figyelni vagyis a figyelmed tudatos irányításáról szól nagyrészt, hogy mennyire tudod életszerűen lemásolni.
Egy minta másolása az ami történik ezt mindenki döntse el saját maga, hogy az ő világában ez kreatív vagy sem. Ha mondjuk sok képet másolsz képről és már nagyon jól megy akkor elképzelhető, hogy képzeletből is valamelyest jobban fogsz tudni valamit lerajzolni de természetesen nem úgy, mint amikor képről rajzolsz. Tehát a képről rajzolás folyamata közben megtapasztalod a rajzolás folyamatát és ennek a tapasztalatnak egy részét át tudod alakítani amikor mondjuk egy belső képet szeretnél lerajzolni. Szerintem a képről rajzolás önmagában kevés ahhoz, hogy képzeletből jól megtanuljon valaki rajzolni.
Térből rajzolás.
Amikor térből rajzolsz akkor is lemásolod az előtted lévő képet, tehát ilyen értelemben én ezt sem nevezem kreatívnak. Ettől függetlenül a képről és a térből rajzolás között nagy különbség van. A rajzolás alapja azt gondolom a térből rajzolás kell hogy legyen. Persze ha nem tudsz térből rajzolni az nem jelenti azt, hogy a rajzolás bármilyen más irányvonalaiban nem lehetsz jó.
De például a képzeletből való rajzolás nagyon jó alapja a térből rajzolás ahol a megszerzett tapasztalatok és képek amelyeket rajzolás közben megfigyelsz segítségedre lesznek amikor egy belső képet akarsz lerajzolni úgy, hogy az életszerű legyen. Természetes ehhez sokat kell gyakorolni térből rajzolni és legfőképpen képzeletből és a kettőt kombinálni gyakorlás révén.
A képről és a térből rajzolás is a figyelmedet veszi igénybe az utóbbi sokkal inkább, viszont jobban is fejleszt. Amikor a figyelmedet elkezded mélyebbre vinni, mint amit a mindennapokban használsz akkor ez azt is jelenti, hogy kitágítod önmagad vagyis megnyitod, tehát a korlátokat kitolod. Ez nem egyszerű történet éppen ezért is ütköznek sokan nehézségbe amikor a figyelmüket egy másik szinten kell használni. Általában tudat alatt elhárítják (védekező mechanizmus) a mélyebb megfigyelést ami együtt jár a mélyebb megértéssel is. Viszont ha megcsinálod és kitágítod a határaidat akkor ez azt eredményezi a rajzban, hogy több mindent észreveszel és emiatt a rajzodat életszerűbben le tudod rajzolni…a kreativitás nézőpontjából pedig több lehetőséget fogsz észre venni amelyekből újabb lehetőségek bontakoznak ki.
Azt lehet mondani, hogy nem közvetlenül de a figyelem és a rajzolás hatással lehet a kreativitásodra de csak abban az esetben ha tudatosan belemész a folyamatba ami azzal jár, hogy mélyebben a jelenbe kerülsz vagy egyáltalán “csak” a jelenbe kerülsz…
Másképpen megfogalmazva amikor a figyelmeden keresztül mélyebbre mész akkor találkozni fogsz a korlátaiddal és és ha ezeket sikerül lebontanod akkor ezzel tágítod önmagad vagyis a kreativitásodat kezded el minél nagyobb mértékben megtapasztalni.
Képzeletből rajzolás I.
Nagyon jól kifejezi a magyar nyelv, hogy ebben az esetben egy kép(s)zeletet rajzolsz amit belül látsz. De ez még mindig egy kép amit látsz csak nem kívül hanem belül. Ha ilyen egyszerűen nézem akkor ez sem kreatív mivel másolásról van szó. Amiért nehezebb a belső képet lerajzolni az azért van mert nem látjuk olyan tisztán és rögzítetten, mint egy képet vagy egy térbeli formát. Egy képre vagy előttünk lévő formára nagyon sokszor ránézünk amikor rajzoljuk és ugyanúgy fog kinézni vagy kisebb változások történnek benne (térből rajzolásnál). A belső kép nem ilyen még akkor sem ha valamit nagyon erősen látunk magunk előtt. Viszont ha valaki sokat gyakorolja és szeretné ezeket a képeket tudatosan is megfigyelni akkor tudja fejleszteni ezt a képességét és átültetni a rajzolásban. Minél tisztábban látod és minél tovább meg tudod tartani azt a belső képet vagy fel tudod idézni bármikor annál könnyebb dolgod lesz lemásolni.
Képzeletből rajzolás II.
Egy másik módja a képzeletből való rajzolásnak amikor nincs benned kép vagy csak foszlányok esetleg elgondolás, hogy mit szeretnél de ez nem annyira konkrét és nem feltétlenül ragaszkodsz az elképzelésedhez. Úgy vagy vele, hogy rábízod az áramlásra és a figyelmedre magad és bízol abban, hogy valami ki fog alakulni csak el kell kezdeni felvinni a vonalakat, formákat a papírra. Aztán valami elkezd kialakulni a papíron lehet nem is tudod mi lesz belőle de a formáról esetleg eszedbe jut valami vagy csak maga a vizuális látvány újabb vonalak felrajzolására vagy formák kialakítására késztet.
Na most a rajz lehet életszerű vagy éppen ellenkezőleg ugye itt megint két részre tud ágazni a folyamat. A kreativitást tekintetében ezt már lehet kreatívnak mondani bár itt is meg van az, hogy itt ott a belső vagy egy külső képet használva vagy esetleg egy korábbi tapasztalatot ami kép formájában van bennem alkalmazok a rajzon.
A kreativitást nevezhetjük alkotó-teremtő folyamatnak is abban az esetben ha nem egy mintát alkotsz újra hanem valamit beleviszel vagy valami teljesen újat hozol létre. Az alkotás-teremtés folyamatában is meg kell, hogy legyen a probléma megoldó képesség illetve a széles látókörűség vagy másképpen rugalmasság. Ezekre és sok más tulajdonságodra szükséged lesz amikor valami újat akarsz létre hozni és emiatt kreatívnak nevezhető bármilyen alkotó folyamat amiben nem másolsz. A másolással nincsen gond segíthet belelátni abba folyamatba amiben az alkotó volt és gyakorlati dolgok megértésében is segítségedre lehet.
Emlékezetből rajzolás.
Az egyik legnehezebb téma azt gondolom az emlékezetből rajzolás ami természetesen keveredik a képzeletből rajzolással. Az agyadnak egy olyan területét használod és fejleszted amivel korábbi emlékeidet nagyon tisztán és a legapróbb részletekig fel tudod idézni. Ez manapság egy olyan terület amit nem igazán ismerünk mert nem nagyon használjuk. Ebből kifolyólag nagyon nehéz emlékezetből rajzolni. Viszont ha ez a terület nagyon jól működne vagy valaki kifejleszti magában sok gyakorlással akkor majdnem azt mondhatom, hogy olyan mintha egy képet másolna a rajzoló képről vagy térből. Kihangsúlyozom, hogy ide eljutni sok türelem és gyakorlás és alap feltétele, hogy tudj realisztikusan rajzolni képről vagy térből. Tehát emlékezetből rajzolni sem kreatív ebben az értelemben viszont amíg odáig eljutsz ahhoz igen csak rugalmasnak türelmesnek és széles látókörűnek kell lenned. Ez viszont már a kreativitáshoz kapcsolódik szóval itt megint csak nem közvetlenül de dolgozol a kreativitásoddal.
Akkor mi is ez a kreativitás?
A kreativitásban éppen ez a lényeg, hogy nincs kijelölt út amin végig kell menjél. Teremtő alkotó lény vagy akiben zsigeri szinten benne van ez a képesség sőt ez a kreativitás te magad vagy. Na most napjainkban ennek éppen az ellenkezőjét éljük meg egy fogyasztói világban ami látszólag színes de mégis annyira monoton és nyomasztó, hogy aki ebbe beleszületik az nagyon rövid idő alatt átveszi ezt a rezgést és elfelejti, hogy valójában alkotásra teremtésre született. De mivel az igazság a kreativitás ez előbb utóbb feltöri ezt az állapotot. Ez rajtunk keresztül tud megmutatkozni abban, hogy átalakítjuk a minket körbe vevő nagyrészt mesterségesen belénk táplált mintákat és programokat. Amely programokat és mintákat már nagyon régóta mi magunk örökítünk tovább az utódainkba, mert azt gondoljuk, hogy ez természetes része az életünknek. Szóval mondhatnám azt is, hogy vírusok vagyunk akik kreativitást hoznak a világnak.
Ha szeretnél valamit alkotni akkor vágj bele, de nem lesz könnyű sőt azt sem tudod valószínűleg, hogy mit szeretnél vagy hogy egyáltalán szeretnél-e. Olyan mértékben elszoktunk ettől a természetes állapotunktól. Ha összekötöm ezt a rajzolással vagy a festéssel akkor nyugodtan kezdj el festeni rajzolni akár úgy, hogy azt gondolod semmit nem tudsz erről. Viszont elsőre és másodikra de harmadikra sem fogod azt az eredményt kapni amit szeretnél vagy esetleg amit elképzeltél. Itt jön a képbe az, hogy elkezdem alkalmazni a türelmet a kitartást a rugalmasságot és amire éppen szükség van még, hogy eljussak a kreativitásomig.
Egy másik módja az, hogy ha rajzolni festeni szeretnél, hogy elkezdesz tanulni, megtanulsz realisztikusan ábrázolni elsősorban térből és amikor ez megy és gyakoroltad akkor kevesebb kérdés és több észrevétel lesz már benned azzal kapcsolatban, hogy mit lehetne ezzel kezdeni…
Ha valamit szeretnél létrehozni annak nem feltétlen kell olyan értelemben realisztikusnak lennie ahogyan azt mi ismerjük, mivel alkotásról van szó aminek a lényege a minél nagyobb mértékű korlátlanság, nyitottság. A jelenleg ismert valóságunk valószínűleg és minden bizonnyal csak egy kis része a nagy Valóságnak. Szóval bátran el lehet engedni magunkat. A realisztikus rajzolás mégis azért tud alapja lenni ennek a folyamatnak mert megismerteti veled ennek a valóságnak az ábrázolását és ezt a tapasztalatot könnyebb átvinni egy másik síkra vagy párhuzamot vonni vele.