Hasonlóan a művészpapírokhoz és a ceruzákhoz radírból is széles választék áll a rendelkezésünkre ha rajzolásra adjuk a fejünket.
A puhább radírokat általában jobban lehet használni egy művészi rajz elkészítése közben. Igazából túl sok mindent ilyen értelemben a radírokról nem érdemes beszélni.
Gyurma radír (Monopol radír).
Viszont a radírokon belül felfedezhetünk különböző művészeti kiegészítőket, mint például a monopol radír vagy más ismertebb nevén gyurma radír. Általában szénhez javasolják de ettől szélesebb körű a felhasználhatósága. Lehet használni grafithoz, szénhez, pasztellhez, színes ceruzákhoz, és persze máshoz is akár a festés különböző ágazatain belül is előfordulhat, hogy sikeresen tudjuk használni ezt a kis ötletes radírt.
De mi is ez a gyurma radír?
A képeken egy Koh-i-Noor gyurma radír látható.
Árulkodód a neve. Valóban egyfajta gyurma állaga van amivel akár gyurmázni is tudunk de persze erre a célra használjunk inkább igazi hagyományos gyurmát. A gyurmaradír szerepe elsősorban a tónusozásnál tűnik elő, míg hagyományos társaik a sima radírok egy-egy vonal korrigálására valók. Persze ezek nem kőbe vésett szabályok fel lehet cserélni a szerepeket itt is rugalmasan, illetve alapszabály, hogy bátran próbáld ki az ötleteidet amelyek rajzolás közben vagy máskor érnek meg benned.
A gyurma radír egy nagyon puha radír és sajátsága, hogy magába szívja felszedi a papíron lévő grafitot, szenet stb. Ráadásul bármilyen formára meg tudjuk gyúrni. Kis apró hegyes vagy éles részeket felületeket alakíthatunk ki amelyekkel különböző pici részekhez férhetünk hozzá a rajzunkon. Például fényt “varázsolhatunk” egy szembe ezzel a kis radírral. Ugyanakkor jól használható nagyobb felületeknél is. A hajak megrajzolásánál is nagyon nagy segítséget jelenthet. A hagyományos keményebb radírokat nem tudjuk ennyire szerteágazóan használni, kopással (radírozással) változik az alakjuk illetve késsel lehet vágni őket de ha folyamatosan egy keskeny, éles élre van szükségünk a rajz során akkor nagyon hamar elhasználódik a hagyományos radír.
Érdemes még megjegyezni, hogy minél keményebb a radír és minél mintásabb a művészpapír amire rajzolunk annál könnyebben roncsolja a papír szerkezetét a radírunk. A gyurma radír ezzel szemben kíméletesen bánik a papír felületével. Nyilván ez attól is függ, hogy milyen erősséggel használjuk azt.
Aki rajzolt már és nem ismeri a gyurmaradírt vagy más erre a célra használható radír fajtát, az biztos járt már úgy, hogy nem tudott vagy csak nagyon nehezen hozzáférni egy pici részhez a rajzon.
Tehát egészen pici és ugyanakkor nagyobb területeken is használható ez a fajta radír. Nagyon jó fényhatásokat, tónusbeli különbségeket tudunk elérni vele teljesen realisztikus stílusban is. Érdemes kipróbálni annak aki rajzol és nem találkozott még vele. Amit még ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy szerintem leginkább a maszatolásos technikánál lehet igazán csak kamatoztatni a gyurma radírban rejlő lehetőségeket. Talán ezért is javasolják eredetileg szénrajzokhoz mert a szén eleve egy puha kenhető anyag ami könnyen maszatolódik.
Mondanom sem kell, hogy itt is többféle fajtájú, márkájú radír közül választhatunk. Pl.: Koh-i-Noor, Faber Castell…
Radír stift.
Szeretnék még egy másik érdekes radír fajtát ajánlani. Ez állagát tekintve a hagyományos kategóriába tartozik nem annyira kemény de nem is annyira puha mint a gyurma radír. Rugalmas puha radír de nem gyúrható. Inkább a formája az ami érdekes nekünk a rajzolás szempontjából.
Hivatalos neve: Radír stift. Több féle van ebből is a képen látható csak egy példa.
Olyan mint egy Rotring adagolni lehet a radír belet ami henger alakú. Ennek a henger alaknak az élét nagyon ötletesen jól lehet használni vékony világos vonalak érzékeltetésénél. Mivel ez egy radír és olyan alakja van mint egy ceruzának ezért ha az elmaszatolt szenen vagy grafiton vagy akár más anyagon végig húzom az élét az tényleg olyan mintha rajzolnék egy világos vékony vonalat a papírra. Ugyancsak látványos fény-árnyék hatásokat tudunk elérni ezzel az egyszerű eszközzel. Mind emellett sima radírozásra is kiváló. Magát az eszközt csak egyszer kell megvenni mert a radírbél cserélhető benne.
A radír szerepe a rajzolásban.
Összességében a radírokról elmondható, hogy nagyon fontos része a rajzolásnak. A forma megrajzolásán keresztül a tónusozásig mindenhol lehet radírozni.
Az is hozzátartozik, hogy egy komplett rajzot úgy is el lehet készíteni, hogy egyáltalán nem használunk radírt. Itt elsősorban a tónusozási részre gondolok. Például amikor csak satírozunk a ceruzánkkal vagy csak vonalkázunk. Ezeknél a technikáknál is lehet használni radírt de megoldható nélküle is. A forma megrajzolásánál azt hiszem elengedhetetlen kellék főleg a kezdő rajzolónak. Radírozni nem hiba vagy rossz dolog. Jusson eszünkbe az, hogy a radírozással változtatunk és nem pedig hibát javítunk. A változás természetes velejárója egy rajz kialakulásának.