Akkor nézzük meg hogyan érheted ezt el…
Képről…térből…kép(s)zeletből rajzolás?
Azt látom, hogy a legtöbben a képzeletből való rajzolás és térből vagy képről rajzolás között nem igazán érzékelik a különbséget. Pedig van különbség de ugyanúgy sok hasonlóság és átfedés is. Illetve ha rajzolásról van szó akkor sokszor mindent egy kalap alá vesznek ezen belül. Fontosnak tartom, hogy ezzel tisztában legyél ha képzeletből szeretnél rajzolni, hogy egyrészt tud-e neked ebben segíteni a rajztanfolyam, másrészt tudd, hogy milyen különbözőségek és hasonlóságok vannak a fent említett nézőpontok között.
Az, hogy valaki tud élethűen térből vagy képről rajzolni az nem jelenti azt, hogy az illető tud képzeletből is rajzolni. Sokan azt gondolják, hogy aki tud rajzolni az bármikor bárhol bármit lerajzol és, hogy fejből rajzolni ugyanolyan mintha térből vagy síkból rajzolnánk. A két mód között van átfedés de különbség is amiket nem árt tudni.
Ahhoz, hogy képzeletből rajzolj nem feltétlenül kell tudnod térből rajzolni ( de előny) és fordítva is igaz ez az állítás. Nagyon jól ki tudja egészíteni egymást a két oldal és valójában nincs is sok különbség a kettő között. Pontosabban egy van de az egy nagyon lényeges különbség.
A rajztanfolyamon mit tanulhatsz meg?
Nagyon röviden az élethű realisztikus térből és képről rajzolás látásmódjával ismerkedhetsz meg!
Amikor valamit lerajzolsz amit magad előtt látsz, semmi mást nem csinálsz „csak” lemásolod azt. Tehát a rajzolás ebben az értelemben másolás. Látsz egy szép tájképet vagy egy város részletet egy ember modellt ül neked és lemásolod. Figyelsz…rajzolsz…figyelsz…rajzolsz…figyelsz…stb. és egyszer csak kialakul a rajz. Tehát térből vagy képről rajzolásnál lemásoljuk azt amit magunk előtt látunk.
Képről avagy síkból rajzolás.
Azt hiszem mindannyian tudjuk miről van szó amiért mégis fontos ezeket az alap fogalmakat tisztázni, hogy tudjuk a különbségeket és ne vegyük teljesen egy kalap alá ezeket a nézőpontokat.
Síkból rajzolsz amikor egy két dimenziós felületről a megfigyelésed révén lemásolod amit látsz.
Érdemes ezzel kezdeni ha valaki rajzot akar tanulni de egyáltalán nem törvényszerű. Akár egyből elkezdhetsz képzeletből vagy térből rajzolni csak úgy. Vagy tudatosan fejleszteni a képzeletből való rajzolási képességed. Több út járható!
A képről rajzolást tartom a legkönnyebben elsajátítható folyamatnak. Emiatt tud adni egy lendületet a kezdő rajzolónak. Viszont jó tisztában lenni azzal, hogy a térből rajzolás ennek egy sokkal magasabb szintje egy másik dimenzió. Ezt a részét általában nem annyira látják át. Tehát ha valaki képről rajzol és ebben egy nagyon jó szintre jutott el akkor érdemes tovább lépni mert a rajzolásban itt még csak az alapok magas szinten való gyakorlati megvalósításáról beszélhetünk. Vannak akik nem tartják igazi rajzolásnak a képről rajzolást…természetesen ez is rajzolás de tény, hogy vannak minőségbeli különbségek a nézőpontok között. Az is teljesen rendben van ha valaki számára ez a plafon és ezzel teljesen elégedett.
A képről rajzolásnál kezdő szinten gyakran alkalmaznak rácshálót (vízszintes és függőleges vonalakat húzogatnak a képre amit pontosan átmásolnak a rajzlapra).
Ez a módszer kezdésnél segíthet a rajzolónak, hogy a figyelmét mire érdemes irányítani illetve az arányokban nagyon nagy segítséget nyújt. Kezdetben semmi baj nincs ezzel de érdemes minél előbb túllépni, elhagyni fokozatosan ezeket a segédvonalakat amíg oda jutunk, hogy egyáltalán nem használjuk őket. Vagy már eleve ezek nélkül kezdjük. Ha valaki már régóta rajzol és még mindig használ ilyen segédvonalakat akkor kimondható, hogy megrekedt egy szinten. Ettől persze a rajza lehet nagyon szép de ha egy másoló papírral vagy vonalzó segítségével átmásolok egy képet és kitónusozom akkor az is nagyon szép lesz. De ettől még nem tudok rajzolni még akkor se ha a tónusozás része jól megy.
Szóval azt gondolom jó ezekkel a dolgokkal tisztában lenni, hogy mit nevezünk képről rajzolásnak és milyen értéke van rajzolás szempontjából az egyes módszereknek és szakaszoknak ezen belül. Nem mindegy az, hogy valamit lemásolok amit magam előtt látok, teljes mértékben a figyelmemre hagyatkozva vagy lemásolok valamit mindenféle segédeszközöket használva.
Térből rajzolás.
Amikor egy térben elhelyezkedő bármilyen formát (ember, állat, növény, tájkép, tárgy stb.) a megfigyeléseden keresztül lemásolsz.
Ahogy a képről rajzolásnál utaltam rá nagy különbség van a térből és képről rajzolás között. Pontosan 1 dimenzió. Emiatt a lényeget tekintve egy másabb látásmódot igényel. Persze sok hasonlóság is van a képről rajzoláshoz képest hiszen mégis csak rajzolásról beszélünk mind két esetben.
Ki lehet jelenteni, hogy a térből rajzolás a rajzolásnak egy magasabb dimenziója a képről rajzoláshoz képest. Sokkal jobban igénybe veszi a figyelmedet emiatt sokkal jobban fejleszt is és természetesen nehezebb is. Ha átlátod és megtapasztalod a lényegét akkor élvezetessé válik számodra. Teljesen más élmény amikor egy térben előtted lévő forma életre kel a rajzpapírodon. Azt gondolom ennek az élménynek a csúcsa amikor ezt egy élő emberrel (portré, alakrajz vagy aktrajz) tapasztalod meg.
A “jó hír” az, hogy amikor térből rajzolsz nem tudsz segéd vonalakat húzgálni a lerajzolandó formára vagy vonalzót használni. Persze itt is vannak különböző mérési módszerek amiket a ceruzánkkal tudunk elvégezni de ebben az esetben a figyelmedet ugyanúgy használnod kell csak ebben segítségedre lesz a ceruzád is.
Amíg képről rajzolásnál a sűrű rácsháló vagy vonalzó használata közben a figyelmed kapacitását nem használod ki teljes mértékben.
Térből rajzolásnál a körülöttünk lévő fények árnyékok tehát a fényviszonyok folyamatosan változnak ettől még izgalmasabbá válik a történet. Képről rajzolásnál egy rögzített képed van ami nem változik.
Kép(s)zeletből rajzolás.
A képzeletből való rajzolásnak van az a fajtája amikor látsz egy képet a lelki szemeid előtt vagy elképzelsz valamit és szeretnéd azt megörökíteni.
Ha végig gondolod a képzeleted képek sorozata amelyeket akár újra és újra fel tudsz idézni, tudod látni. Ebből kiindulva a kép(s)zeletből való rajzolás is másolás. Ami izgalmas ebben, hogy a belső képedet csak te látod és csak te vagy képes megmutatni, mások elé tárni például a rajzoláson keresztül. Láthatjuk a magyar nyelv is mennyire kifejezi ennek a tevékenységnek a lényegét.
Amiért ez mégis nehezebb az az, hogy a belső képeket nem látjuk olyan tisztán mint a külső képeket élőben vagy képről. Illetve, hogy nagyon sok gondolatunk van amelyekhez mindhez képeket társítunk ha tudunk róla ha nem ha észre vesszük ezt ha nem. Tehát a rajzolás szempontjából ugyanaz lenne a lényeg, hogy lemásoljuk a belső képet de mivel nem látjuk úgy ahogy a külső képeket ezért nehezebb megfigyeljük őket. Illetve sok másik belsőkép beleolvadhat az eredetibe vagy elvonhatja a figyelmünket miközben próbálunk az igazira koncentrálni. Természetesen gyakorlással ez is fejleszthető…
Ha jól tudod koncentrálni a figyelmedet a belső képre és megtanulsz térből vagy képről rajzolni akkor sokkal nagyobb eséllyel hamarabb meg fogod tudni tanulni, hogyan add vissza azt amit a belső képen látsz.
Tehát ha szeretnél képzeletből rajzolni akkor nem másképpen kell rajzolnod hanem gyakorolni azt, hogy mindig fel tudd idézni a lehető legvilágosabban azt a képet amit le akarsz rajzolni. Ebben nagy segítség lehet ha már tudsz térből rajzolni és viszonylag sok tapasztalatod van benne, mert akkor ezeket a tapasztalatokat fel tudod használni, kompenzálni tudod valamelyest azt, hogy a belső kép nem olyan tiszta.
Persze gyakorlással a belső látásod is tisztulni fog de ehhez sok gyakorlás szükséges. Amit még érdemes megemlíteni, hogy ha már élethűen tudsz térből rajzolni és nekifogsz a képzeletből való rajzolásnak akkor az elején valószínűleg nem olyan eredményeket fogsz kapni amikhez hozzá vagy szokva a térből vagy képről rajzolásnál. Viszont itt nem szabad megállni hanem tovább kell gyakorolni és egyre ügyesebben vissza fogod tudni adni azt amit a képzeletedben látsz.
Valószínűleg sokkal gyorsabban rá fogsz érezni mint ha egyből teljesen kezdőként a képzeletből való rajzolással kezdenél.
Kép(s)zeletből rajzolás második felvonás.
Egy másik módja lehet a képzeletből való rajzolásnak ha nincs igazán belső képünk arról amit szeretnénk csak egyszerűen elkezdünk rajzolni például az érzéseink alapján vagy egy belső kép alapján ami egyáltalán nem egyértelmű hanem csak halványan dereng valami. Aztán ahogy a vonalak kerülnek fel a papírra az alapján amit a papíron látunk különböző képek rajzolódhatnak ki előttünk akár ötletek formájában vagy elképzelések formájában amelyeket aztán bele tudunk rajzolni a készülő rajzunkban.
Úgymond az érzéseid a rögtönzött gondolati képeid tehát a jelen pillanat impulzusai által alkotsz valamit amiből bármi lehet ha nincs nagyon konkrét elképzelésed a végeredményről. Valószínűleg ebből nem realisztikus alkotás lesz de ki tudja…
Szóval úgy rajzolsz, hogy reagálsz azokra a formákra amelyeket megrajzolsz a papíron. Ezek impulzusokat indítanak el benne amelyek megjelennek belső képek formájában és ezekre a képekre fókuszálva a kezeden keresztül megjelennek a papíron és így tovább…egy energia örvénybe kerülsz bele ami magával ragad és egy alkotó folyamatba találod magad. Ez ugyanolyan mint amikor valami másban alkotunk teljesen mindegy mi az legyen mondjuk a főzés. Amikor is eltérsz a recepttől és az érzéseidre ízlelőbimbóidra a szemedre igazából az egész lényedre hagyatkozva kreálsz valamit.
Még egyszer hangsúlyozom ezt az egészet gyakorlással tudod fejleszteni amiben nagy segítséged lehet ha már élethűen tudsz térből rajzolni. Azt gondolom a legtöbb embernek érdemesebb, egyszerűbb először a térből rajzolással vagyis másolással kezdeni és ha van hozzá kedve akkor a későbbiekben áttérni a képzeletből vagy akár az emlékezetből való rajzolásra.
A realisztikus rajzolás és a képzeletünk egybemosása pedig megteremti a szürrealisztikus ábrázolásmódot. Természetesen bárki számára adott a lehetőség, hogy új irányvonalat alakítson ki.
Összefoglalva ha szeretnél képzeletből rajzolni és teljesen kezdő vagy akkor én azt javaslom, hogy előbb tanulj meg valósághűen ábrázolni elsősorban térből és amikor ez már jól megy akkor érdemes elkezdened előbb egyszerű belső képeket majd egyre összetettebbeket rajzolni.