A rajzos videó kielemzése.
Ha csak valahogy ide csöppentél ehhez a bejegyzéshez akkor mindenképpen javaslom olvasd el az előzményeket, mert csak akkor lesz számodra is érthető és élvezhető ez a cikk.
Előzmény: A rajzolás és a figyelem kapcsolata.
A videó végén láthattad a jó megoldást. Ha nem az jött ki nincs semmi gond ennek a videónak az a lényege, hogy egy ilyen egyszerű példával szemléltessem számodra, hogy a rajzolásban milyen általános problémával kell szembe néznie a rajzolónak és annak is aki rajzot tanít.
A videó eleje (az első 6-8 ábra) azt gondolom, hogy egyszerű volt azt direkt csináltam nagyon egyértelműre. Aztán egyre kisebb különbségek lettek ahol már jobban kellett használni a figyelmünket. Amit még észre lehet venni (tapasztalatom a tanítványok visszajelzései alapján) hogy pl. két forma közötti különbséget könnyebb észre venni, mint egy-egy vonal vagy akár két pont közti távolságot.
A 9. ábránál van a trükk beletéve a feladatba. Mire ide jutottál és ha helyesen megfigyelted a különbségeket akkor a 8. kép után így kellett kinéznie a betűknek:
TUDOK FIG….. a TUDOK értelmes szó után a többség elkezd gondolkozni, hogy ebből valami értelmes szóösszetétel fog kijönni. Aztán a FIG-ből már lehet következtetni, hogy rajzolásról van szó amihez szorosan kapcsolódik a FIGYELEM sőt erre utalok is a feladat elején és maga a bejegyzés is erről szól. Szóval nem tudatosan de elültettem beléd a “megoldást”.
Igen ám de tudjuk most már, hogy a megoldás nem az, hogy TUDOK FIGYELNI hanem, hogy TUDOK FIGXALCI. A G után kézenfekvő, hogy az Y-nak kellene jönnie, főleg ha elkezdtél gondolkodni rajta. Azt figyeltem meg, hogy itt a legtöbben megtorpannak picit és nem igazán értik…a két vonal közti különbséget is kisebbre vettem tehát jobban kell figyelni. De csak annyira, hogy még azért ha valaki a figyelmére hallgat akkor egyértelműen észre vehető legyen, hogy az X a jó megoldás.
Szűrjük le a lényeget!
A lényeg, hogy megfogalmazódik a feladat elején egy elképzelés akár egy konkrét kifejezés is és a feladat rámutat, hogy mennyire tudsz ebből engedni. Vagy a másik oldalról megközelítve mennyire vagy rugalmas mennyire tudsz a jelenbe lenni és egyszerűen a feladat értelmezése nélkül csak a kérdésre válaszolva használni tisztán a figyelmed.
A realisztikus rajzolásnak pontosan ez az egyik nagyon lényeges összetevője.
A jelenben ahogy látjuk a dolgokat azok mindig mások soha nincs két egyforma nézőpont, nagyon hasonlóak lehetnek vagy találkozhatunk megszokott nézőpontokkal is de valójában mindig mindent másképpen látunk. Illetve látnánk ha a megtanult dolgok az elképzelések a minták a programok a fejünkben nem változtatnák ezt meg valamilyen mértékben. Azt látod magad körül ami benned van amit kivetítesz.
Biztos találkoztunk már ezzel a tapasztalással a minden napjainkban. Amikor belegondolunk vagy látunk olyan nem létező dolgokat a helyzetekbe vagy a másik emberbe aminek nincs valóságalapja csak a mi fejünkben létezik. Manapság sajnos még kevesen veszik észre, hogy ez így működik.
De konkrétan nézzük meg a rajzolásban ez hogyan nyilvánul meg. Tehát nagyon egyszerűen nem az előtted lévő formára, vonalra, dőlés szögre, összefüggésre stb. fogsz figyelni hanem akár az érzelmi töltésre vagy a formák vonalak sokaságából létrejövő jelentésre és az ezzel kapcsolatos képre a fejedben. Ebben az esetben a fejben lévő kép és az a kép amit magad előtt látsz összeolvad és így már a papíron nem azt a képet fogod teljesen látni amit amúgy látsz a valóságban magad előtt. Így torzítják el a figyelmünket a bennünk működő tudatos vagy tudat alatti programok elképzelések stb.
Gyakran mondogatják, hogy de ők látják csak nem tudják lerajzolni…igazából ilyenkor pontosan a fentebb említett folyamat játszódik le. Valójában nem arra figyel a tanuló amire kellene teljes mértékben, miközben ő azt gondolja, hogy azt figyeli amit kell, hogy minél pontosabban lerajzolja ami előtte van. Igaz, hogy nem egyszerű észre venni ezt a folyamatot de nagyon sok embernél sikerült ezt megfigyelnem így már kicsit könnyebb dolgom van ha ezzel a helyzettel találkozok.